مراقبت از حیوانات خانگی

کنترل استرس و ترس سگ و گربه در چهارشنبه سوری

کنترل استرس سگ و گربه در چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری و آتش بازی معمولاً برای سگ ها و گربه ها سرگرم کننده نیست. صداها، مناظر و بوی عجیب آتش بازی چهارشنبه آخرسال می تواند منجر به استرس و ترس برای سگ و گربه شما شود. این ترس حیوانات خانگی می تواند منجر به رفتارهای غیرمنتظره شود، برای مثال در سگ ها ممکن است با پارس کردن، رفتارهای پرخاشگرانه، رفتن به حمام در داخل خانه و فرار کردن پاسخ دهند. طی تحقیقات انجام گرفته تخمین می زنند که در روزهایی که جشن و آتش بازی صورت میگیرد تعداد سگ ها بیشتر از هر روز دیگر سال گم می شود.

در حالی که شب چهارشنبه سوری هرساله برگزار میشود ، باید سگ و گربه خود را برای این شب آماده کنید . کارهای زیادی وجود دارد که صاحبان حیوانات خانگی باهوش می توانند هم قبل و هم در حین شب آتش بازی انجام دهند تا اعصاب خود را حفظ کنند و اطمینان حاصل کنند که گربه و سگ هایشان آرام و ایمن هستند.

مدیریت ترس از آتش بازی سگ و گربه : قبل از شروع آتش بازی

در خانه بمانید: با دور نگه داشتن سگ خود از وسایل آتش بازی می توانید از مشکلات زیادی جلوگیری کنید. نیازی نیست سگ خود را در تمام طول روز بیدار نگه دارید، اما سعی کنید پیاده روی و سایر فعالیت های خارج از منزل را برای اوایل روز برنامه ریزی کنید، زمانی که کمتر احتمال دارد آتش بازی ببینید و بشنوید. یک تمرین خوب همچنین می تواند به کاهش انرژی اضافی کمک کند که در غیر این صورت ممکن است بعداً خود را در رفتارهای مضطرب یا مخرب نشان دهد.
حیوان خانگی خود را برچسب گذاری، میکروچیپ استفاده کنید : علیرغم حواس جمع بودن و توجه  شما، همیشه این امکان وجود دارد که استرس باعث شود سگ ها از خانه فرار کنند. شاید آنها سعی کنند برای فرار از صدای مواد منفجره از خانه فرار کنند یا در قدم زدن در پارک به طور ناگهانی فرار کنند. در هر دو مورد، یک ریزتراشه و برچسب‌های شناسایی به‌روز می‌توانند کمک کنند. بیشتر بدانید : میکروچیپ چیست ؟
آموزش حساسیت زدایی را امتحان کنید: معرفی سگ به دنیا تا حد زیادی یک فرآیند حساسیت زدایی تدریجی نسبت به تجربیات جدید و محرک های حسی است. ممکن است بتوانید با آشنا کردن آنها در یک محیط کنترل شده ، کمک کنید تا سگ و گربه شما با محیط آتش بازی آشنا شود (یا حداقل تحمل کند). ویدیویی از آتش بازی برای سگ خود پخش کنید تا با شنیداری و دیدنی آشنا شود – فقط مطمئن شوید که صدا را در سطح مناسبی نگه دارید.
مدیریت ترس از آتش بازی سگ ها: در طول فضایی راحت ایجاد کنید: تا جایی که می توانید سعی کنید یک فضای امن و راحت برای سگ خود ایجاد کنید که شامل محرک های آشنا باشد و صدای آتش بازی را خفه کند. برای سگ‌های آموزش‌دیده در جعبه، یک جعبه دربسته پر از اسباب‌بازی‌ها و سایر اشیاء آشنا ممکن است بهترین گزینه باشد.

صداهای بلند اتش بازی و سگ

برای کنترل استرس حیوان خانگی در چهارشنبه سوری چه کنیم ؟

جهت آرامش حیوانات خانگی در روزهای آتش بازی مثل شب چهارشنبه آخر سال ، با روش هایی که پت شما به آن عادت دارد منزل و محیط را شلوغ نگهدارید . ( موسیقی و دورهمی )

خونسردی خود را حفظ کنید: سگ های ما موجودات بسیار ادراکی هستند. آنها احساسات ما، از جمله احساس ناامیدی و استرس ما را به خوبی میفهمند. مهم نیست که چقدر شما را عصبی می کنند، سعی کنید به آنها اطلاع ندهید. مراقب باشید که به تقویت یا تنبیه منفی تکیه نکنید، که می تواند به تشویق رفتار ناخواسته کمک کند.

استفاده از صداهای محیطی : یک تلویزیون می تواند به کاهش صدای آتش بازی کمک کند. همچنین می توانید موسیقی را از یک لیست پخش در برنامه پخش موسیقی مورد علاقه خود پخش کنید. فقط «موسیقی آرام‌بخش سگ» یا «موسیقی آرامش‌بخش گربه» را جستجو کنید و یک لیست از پیش ساخته شده باید ظاهر شود.
پوشاندن پنجره ها : برای کمک به کاهش محرک های بینایی حیوان خانگی خود، پرده های خود را ببندید. اگر پوشش پنجره ندارید، می توانید یک رول عایق حباب خریداری کنید که می تواند برش داده و به پنجره هایی که باید بپوشانید مناسب باشد. این کار بدون نیاز به نصب وسایل دائمی، پنجره های شما را کاملا مسدود می کند.

پوشاندن پنجره ها در شب اتش بازی چهارشنبه سوری

برچسب های شناسه، ریزتراشه ها و ردیاب های GPS: اطمینان حاصل کنید که اطلاعات صحیح برای حیوان خانگی شما در برچسب های شناسه گردنبدی و ریزتراشه آنها ذکر شده است. اگر سگی به یک پناهگاه تحویل داده شود، آنها به راحتی می توانند ریزتراشه حیوان خانگی شما را اسکن کنند و با شما تماس بگیرند و به شما اطلاع دهند که حیوان خانگی شما را دارند. به همین ترتیب، اگر یک شهروند حیوان خانگی شما را بردارد، می‌تواند به راحتی تگ شناسه حیوان خانگی شما را بخواند و قبل از بردن حیوان خانگی شما به پناهگاه به شما برسد. ردیاب‌های جی‌پی‌اس در چند سال اخیر محبوب شده‌اند و می‌توانید گزینه‌های نسبتاً ارزان قیمت را از چندین برند به صورت آنلاین پیدا کنید. حیوان خانگی شما ردیاب GPS را روی قلاده خود می‌بندد و شما برنامه ردیابی را روی گوشی هوشمند خود دانلود می‌کنید تا همیشه بتوانید مکان حیوان خانگی خود را روی نقشه برنامه ببینید. اینها برای یافتن حیوان خانگی گمشده خود به تنهایی و بدون استرس منتظر آمدن آنها به پناهگاه عالی عمل می کنند.

علائمی استرس حیوان خانگی

اگر سگ یا گربه شما شروع به تغییر رفتار خود کند، این می تواند نشانه واضحی از استرس آنها باشد.

برای سگ‌ها – غرغر کردن، پارس کردن، گوش‌های صاف، قرار دادن دم بین پاهایشان، خمیدن، لیسیدن لب‌ها و بلند کردن موهای پشت گردن‌شان نشانه‌های ناراضی بودن آن‌ها است.

موارد زیر نشانه های استرس شدید هستند:
مخرب بودن، پرخاشگری، لیسیدن و جویدن، اسهال و تغییر در عادات غذایی – باید با دامپزشک خود صحبت کنید تا هر گونه علت زمینه ای دیگر را رد کنید و توصیه های آنها را دریافت کنید.

ترسیدن سگ در چهارشنبه سوری

پیروی از این مراحل ساده می تواند به شما کمک کند تا آسیب های وارد شده به حیوان خانگی خود را به حداقل برسانید.

هیچ یک از کارهای زیر را انجام ندهید زیرا باعث افزایش استرس آنها می شود:

هر حیوان خانگی را به یک جشن آتش بازی ببرید.
اگر احساس می‌کنید از صدای آتش بازی ناراحت می‌شوند، حیوان خانگی خود را تنها بگذارید.
اگر متوجه شدید که سگ یا گربه شما خانه شما را خراب کرده یا خانه شما را کثیف کرده اند، با سگ یا گربه خود عصبانی باشید. فریاد زدن بر سر یک حیوان خانگی ترسیده فقط باعث استرس بیشتر آنها می شود.
سگ خود را در چهارشنبه سوری بیرون از خانه ببندید، به عنوان مثال، بیرون از مغازه در حالی که شما به داخل خانه می روید.
هر حیوان خانگی را در باغ یا ماشین خود تنها بگذارید.

8 نکته برای کاهش استرس و ایجاد آرامش در چهارشنبه سوری

اصلی ترین نکته مشورت با دامپزشک حیوان خانگیتان میباشد و سپس میتوانید نکات زیر را بخوانید . ( مشاوره آنلاین با دامپزشک )

1. یک خمیر آرامش دهنده خریداری کنید
اسپری‌ها و خمیرهای گیاهی می‌توانند به کاهش استرس و اضطراب حیوان خانگی کمک کنند، سعی کنید یک زوج را در اطراف خانه قرار دهید – اینها می‌توانند راه خوبی برای حفظ آرامش حیوانات خانگی عصبی باشند.

دامپزشک شما می تواند به شما کمک کند تا گزینه ای را انتخاب کنید که به بهترین وجه مناسب حیوان خانگی شما باشد.

2. گربه ها را داخل نگه دارید
اگر گربه شما دوست دارد در حیاط باشد، حتما در این شب او را در خانه نگه دارید.

3. یک فضای امن برای حیوان خانگی خود ایجاد کنید
ایجاد یک فضای امن در خانه شما به حیوان خانگی شما مکانی آرام و آشنا می دهد تا زمانی که می ترسند در آنجا عقب نشینی کنند. یک اتاق یا گوشه را با کاسه های آب و غذا، اسباب بازی های مورد علاقه آنها و ملافه پر کنید تا پناهگاهی برای حیوانات خانگی ایجاد کنید.

مهم است که آنها را در این منطقه محدود نکنید زیرا این باعث می شود که آنها حتی بیشتر احساس استرس کنند. فقط باید به آنها اجازه دهید هر جا که احساس امنیت می کنند بروند.

4. فضاهای پنهان زیادی را فراهم کنید
بیشتر خانه ها مملو از مخفیگاه های عالی برای سگ ها و گربه ها هستند، مثلاً زیر تخت یا پشت مبل. مطمئن شوید که مکان‌های زیادی را فراهم کرده‌اید که بتوانند با خیال راحت دور از سروصدا پنهان شوند. این به ویژه برای گربه ها مهم است.

5. پنجره ها، پرده ها و پرده ها را ببندید
پرده ها را بکشید تا صداها و جرقه های نور را به حداقل برسانید. درها و پنجره ها را بسته نگه دارید .بسته نگه داشتن پنجره ها می تواند به خفه کردن صداهای بلند کمک کند و از فرار حیوان خانگی شما در صورت تصمیم به فرار جلوگیری کند. همچنین ممکن است بخواهید هر پرده یا پرده‌ای را ببندید تا خانه‌تان عایق صوتی بیشتر شود و جرقه‌های درخشان و جرقه‌هایی که می‌توانند حیوانات خانگی را بترسانند را از بین ببرید.

6. رادیو یا تلویزیون را روشن کنید
روشن کردن رادیو یا تلویزیون نه تنها به پوشاندن صدای تیز و ترقه های آتش بازی کمک می کند، بلکه صدایی آشنا را برای کمک به منحرف کردن حواس سگ یا گربه ایجاد می کند. موسیقی آرام بخش پخش کنید یا برنامه ای را که مرتب تماشا می کنید روشن کنید تا به حیوان خانگی خود اطمینان دهید که همه چیز خوب است.

7. به خرگوش ها بستر اضافه بدهید
خرگوش‌ها وقتی می‌ترسند تمایل دارند گود کنند، بنابراین ریختن مقداری رختخواب اضافی در خانه‌شان به آنها کمک می‌کند تا در آن پنهان شوند و به آن‌ها کمک می‌کند در برابر سروصدا احساس محافظت کنند.

همچنین ممکن است بخواهید به آنها مخفیگاه های اضافی مانند یک جعبه مقوایی تهویه شده پر از یونجه بدهید تا مطمئن شوید که فرصت های زیادی برای پناه گرفتن از سر و صدا دارند.

8. به آنها غذا بدهید
قبل از شروع آتش بازی به حیوان خانگی خود غذا بدهید، به طوری که اگر ناآرام می شود ممکن است تمایلی به خوردن نداشته باشد. یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات یک ساعت قبل از شروع آتش بازی می تواند باعث خواب آلودگی آنها شود. یک خوراکی خوشمزه می‌تواند تغییرات زیادی در سطح استرس حیوان خانگی شما ایجاد کند و همچنین به رفتار خوب و شجاعت آنها پاداش می‌دهد. یک اسباب‌بازی جویدنی پر شده می‌تواند سگ‌ها را ساعت‌ها مشغول نگه دارد، در حالی که توپ پازل می‌تواند همین تأثیر را روی گربه‌ها و خرگوش‌ها داشته باشد.

سعی کنید تا حد امکان عادی رفتار کنید، سگ ها اضطراب و تغییرات روتین شما را متوجه می شوند

توصیه های ویژه برای گربه ها

مطمئن شوید جایی وجود دارد که حیوان خانگی شما می تواند در صورت تمایل خود را پنهان کند. این می تواند پشت مبلمان یا در کمد باشد.

گربه‌ها اغلب در ارتفاعات مانند بالای کمد لباس احساس امنیت می‌کنند. وقتی گربه ها می ترسند آنها را بلند نکنید و آنها را مهار نکنید. آنها معمولاً ترجیح می دهند زمانی که احساس خطر می کنند بر خود مسلط باشند و اگر بترسند ممکن است شما را گاز بگیرند یا خراش دهند.

گربه ها را آزاد بگذارید تا خودشان محل امن را انتخاب کنند

گربه‌ها شنوایی بهتری نسبت به ما دارند، بنابراین ممکن است بتوانند آتش‌بازی‌هایی را که در حال انجام است، حتی زمانی که فکر می‌کنیم تمام شده است، بشنوند. پس صبر کنید تا گربه شما وقتی آماده شد از جای امن خود بیرون بیاید. سعی نکنید آنها را تشویق کنید، زیرا این کار آنها را بیشتر می ترساند.

کمک برای حیوانات خانگی در فضای باز

خرگوش‌ها، خوکچه‌های هندی، همسترها، ژربیل‌ها، موش‌ها، موش‌ها و پرندگان باید در طول فصل آتش‌بازی با مراقبت‌های ویژه رفتار شوند. این حیوانات به راحتی می ترسند.

اگر حیوان خانگی شما در خارج از خانه زندگی می کند، مانند خرگوش ها یا خوکچه های هندی، قفس را به داخل یک اتاق ساکت، سوله یا گاراژ بیاورید، یا تا حدی قفس را با پتو بپوشانید تا صداهای بلند به حیوان نرسد. اگر نمی توانید قفس را به داخل خانه منتقل کنید، سعی کنید آن را به سمت حصار بچرخانید تا فلاش نور را به حداقل برسانید.

مطمئن شوید که حیوانات هنوز می توانند بیرون را ببینند.

بستر اضافی را به قفس اضافه کنید تا حیوانات چیزی برای نقب زدن داشته باشند

محصولات برای آرام کردن حیوان خانگی خود

محصولات آرام بخش مواد تشکیل دهنده موجود در محصولات آرام بخش در گونه های مختلف و همچنین برای سگ ها و گربه ها منحصر به فرد عمل می کند. ما همیشه توصیه می کنیم با دامپزشک خود صحبت کنید تا بتواند نوع مناسب محصول را برای حیوان خانگی شما ارزیابی کند و همچنین محصول را قبل از رویداد پیش بینی شده آزمایش کند. برای محصولات آرام بخش بدون نسخه، برخی از موادی که برای آرامش استفاده می شوند عبارتند از:
ریشه سنبل الطیب – در لاتین، “والرین” از کلمه “valere” می آید که به معنای خوب بودن است. ریشه سنبل الطیب ممکن است موثر باشد. اعتقاد بر این است که افزایش GABA (گاما آمینوبوتیریک اسید) در مغز می تواند حالتی آرام بخش، آرام بخش و آرام را در سگ ایجاد کند. ریشه سنبل الطیب را می توان به شکل گیاهی و همچنین در انواع خوراکی ها و تنتورهای آرام بخش مخصوص سگ و همچنین روغن های ضروری یافت. استفاده از همه اسانس ها برای حیوانات خانگی بی خطر نیست. لطفا قبل از استفاده با دامپزشک مشورت کنید. در حالی که ریشه سنبل الطیب برای گربه ها بی خطر است، اثرات آن معمولاً به اندازه سگ ها آرامبخش نیست.
ال-تریپتوفان – ال-تریپتوفان یک اسید آمینه است که در بدن انسان و حیوان برای تولید ناقل عصبی سروتونین و هورمون ملاتونین استفاده می شود. ملاتونین بیشتر به دلیل خواص افزایش دهنده خواب شناخته شده است، در حالی که سروتونین اثرات ضد اضطراب و آرام بخش در مسیرهای عصبی بدن ایجاد می کند.
اسانس های اسطوخودوس و بابونه – یک مطالعه انجام شده توسط مرکز رفتار سگ ها، دانشکده روانشناسی، در دانشگاه کوئین بلفاست در ایرلند شمالی، نشان می دهد که اسانس اسطوخودوس و بابونه هر دو اثر آرام بخشی بر روی سگ ها پخش می کنند. هر دو روغن باعث افزایش استراحت و خواب، و کاهش پارس در سگ هایی که در پناهگاه های حیوانات نگهداری می شدند، شد. در مقابل، استفاده از روغن رزماری و نعناع فلفلی باعث افزایش ایستادن، حرکت و صدا می شود. برای ایمنی، لطفاً قبل از استفاده از روغن های ضروری برای حیوانات خانگی خود با دامپزشک خود مشورت کنید.

خمیر آرامش بخش مخصوص سگخمیر آرام بخش گربه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *