داروهای دامپزشکی

آسپرومازین برای سگ و گربه

استفاده از ارامبخشی اسپرومازین در سگ

مروری بر آسپرومازین برای سگ و گربه

آسپرومازین که معمولاً به آن آسپرو می‌گویند، آرام‌بخشی است که معمولاً در سگ‌ها و گربه‌ها استفاده می‌شود.

این دارو آرامبخش در حیوانات به عنوان ارامبخشی سفر نیز شناخته میشود که به عنوان آرام بخش در زمان پرواز ، اتومبیل سواری، طوفان یا آتش بازی های چهارشنبه سوری داده شود.

اگر سوالی در رابطه با نحوه مصرف این دارو توسط حیوان خانگی خود دارید یا عوارض جانبی را مشاهده کردید میتوانید از طریق مشاوره فوری با دامپزشکان آنلاین دکترپت در ارتباط باشید.

آسپرومازین از نظر شیمیایی به عنوان یک داروی نورولپتیک فنوتیازین طبقه بندی می شود، به این معنی که مواد شیمیایی موجود در مغز را برای تغییر رفتار حیوان تغییر می دهد.

آسپرومازین با تضعیف سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. مکانیسم دقیق اثر آسپرومازین ناشناخته است. تصور می شود که گیرنده های دوپامین در مغز را مسدود می کند. دوپامین یک ماده شیمیایی است که برای ارتباط عصبی در سیستم اعصاب کاربرد دارد.

آسپرومازین اغلب در ترکیب با سایر آرام بخش ها و داروهای بیهوشی برای ایجاد آرامبخشی نرمتر و کاهش دوز سایر داروهای بیهوشی استفاده می شود.

نکته مهم این است که آسپرومازین هیچ خاصیت ضد درد یا کنترل کننده درد ندارد.

آسپرومازین کنترل برخی از رگ های خونی را مسدود می کند و منجر به جریان خون بیشتر در برخی از مناطق بدن (به عنوان مثال به پوست) می شود.

آسپرومازین یک داروی تجویزی است و فقط از دامپزشک یا با تجویز دامپزشک قابل تهیه است.

نام های تجاری و نام های دیگر آسپرومازین

این دارو فقط برای استفاده در حیوانات ثبت شده است.

فرمولاسیون انسانی: –

فرمولاسیون دامپزشکی: PromAce® (Fort Dodge) و Aceproject® (Vetus). آسپرومازین توسط شرکت های دارویی متعدد با انواع نام های تجاری و فرمولاسیون های ژنریک عرضه می شود.

ویال آسپرومازین

 

موارد استفاده از آسپرومازین برای سگ و گربه

آسپرومازین به اسم دیگر ارامبخشی سفر شناخته میشود. معمولا 2 ساعت قبل از رفتن به محیط استرس‌زا مانند مهمانی ، جشن چهارشنبه سوری ، پرواز و … استفاده میشود. بیشتر به عنوان یک آرام بخش برای کمک به سگ و گربه ها برای مقابله با ترس و اضطراب استفاده می شود. آسپرومازین یک داروی ضد اضطراب نیست.

آسپرومازین در کاهش استفراغ ناشی از بیماری ماشین یا حرکت موثر است.

آسپرومازین اغلب به عنوان یک آرام بخش قبل از جراحی استفاده می شود و ممکن است با مواد افیونی (داروهای شبه مورفین) برای رسیدن به آرامبخشی عمیق ترکیب شود

آسپرومازین چه کاری انجام می دهد؟

موارد مختلفی وجود دارد که در آن آسپرومازین استفاده می شود. آنها می توانند شامل سفر، ویزیت دامپزشک یا آرایشگر، استرس، جراحی یا پرخاشگری باشند. در زیر، نگاهی کاملتر به زمان و چرایی استفاده از این دارو و تأثیر آن خواهیم داشت.

عمل جراحی

جراحی زمان رایجی است که از این دارو استفاده می شود. بسیاری از دامپزشکان قبل از جراحی از آسپرومازین مالئات برای سگ ها استفاده می کنند. می تواند به حیواناتی کمک کند که علائم استرس را نشان می دهند، پرخاشگر یا بداخلاق هستند یا صرفاً انرژی زیادی دارند. با استفاده از آسپرومازین، آرام کردن کامل سگ برای جراحی آسان تر است.

پس از جراحی نیز در سگ هایی که ممکن است انرژی زیادی داشته باشند ، برای جلوگیری از تحرک بیش از حد و ایجاد ضربه به بخیه ها یا اختلال در روند بهبودی به آن نیاز داشته باشند.

مسافرت رفتن

برای بسیاری از حیوانات خانگی، سفر می تواند یک مورد استرس زا باشد. در حالی که برخی از سگ ها ممکن است از سواری در ماشین لذت ببرند، گربه ها و برخی سگ‌ها ممکن است به راحتی بیماری حرکت را تجربه کنند. علاوه بر این، پرواز می تواند برای حیوانات خانگی استرس زا باشد. در این مواقع، برای سگ ها می تواند ابزار مفیدی برای آرام نگه داشتن حیوانات خانگی و جلوگیری از حالت تهوع باشد.

پرخاشگری

زمانی که سگ‌های پرخاشگر یا ترسیده که ممکن است پرخاشگر شوند، نیاز به معاینه توسط دامپزشک دارند یا به روش‌های دیگری تحت مراقبت قرار می‌گیرند، استفاده از یک مسکن یا جایگزین طبیعی مانند CBD برای کمک به آرام کردن آنها می‌تواند ایده خوبی باشد. به این ترتیب، کسانی که سعی در کمک به آنها دارند، نگران گازگرفتگی نخواهند بود و سگ می تواند در طول این فرآیند کمی احساس آرامش کند.

پرخاشگری در سگ

 

ویزیت دامپزشک و آرایشگاه

آسپرومازین یک ابزار مفید برای کمک به سگ هایی است که علاقه ای به بازدید از این دو ندارند.

اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی

در حالی که آسپرومازین به طور کلی در صورت تجویز توسط دامپزشک بی خطر و موثر است، اما می تواند عوارض جانبی در برخی از حیوانات ایجاد کند.

آسپرومازین نباید در حیواناتی که حساسیت یا آلرژی به دارو دارند استفاده شود.

آسپرومازین می تواند با مسدود کردن کنترل عصبی عروق خونی، فشار خون را در حیوانات کاهش دهد. در برخی از حیوانات، این موضوع باعث ضربان قلب را افزایش دهد. بنابراین، آسپرومازین باید با احتیاط در حیوانات مبتلا به بیماری قلبی استفاده شود.

واکنش دارویی به آسپرومازین ممکن است باعث کاهش فشار خون و ایجاد آریتمی قلب در نژاد باکسر شود. تجویز آن در این نژاد توصیه نمی شود.

اگرچه آسپرومازین می‌تواند باعث آرام‌بخشی شود، اما میتواند باعث ایجاد واکنش هیجانی یا حتی پرخاشگری در برخی از حیوانات شود. به همین دلیل، سگ های تحت تاثیر آسپرومازین باید به آرامی رفتار شوند و نباید آنها را با کودکان خردسال تنها گذاشت.

آسپرومازین ممکن است حملات صرع یا تشنج را در حیوانات مستعد شروع یا تشدید کند. در صورت تجویز آسپرومازین به حیوان مبتلا به اختلال تشنج باید احتیاط کرد و بهتر است از مصرف دارو خودداری شود.

آسپرومازین می تواند دمای بدن را کاهش دهد، بنابراین باید مراقب گرم نگه داشتن حیوان خانگی بود.

آسپرومازین ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. برای تعیین اینکه آیا سایر داروهایی که حیوان خانگی شما دریافت می کند می تواند با آسپرومازین تداخل داشته باشد، با دامپزشک خود مشورت کنید. این داروها شامل داروهای آرامبخشی دیگر ، باربیتورات ها، پروپرانولول، اپی نفرین، آنتی اسیدها و داروهای ضد اسهال است.

شایع ترین عارضه جانبی در حیوانات این است که آنها بی حال تر، ساکت تر و آرام تر می شوند.  اینها عوارض جانبی مورد انتظار هستند و ممکن است تا چند ساعت پس از مصرف دوز ادامه داشته باشند.

پس از دریافت آسپرومازین، بالا رفتن پلک سوم حیوان خانگی بسیار رایج است. این قابل برگشت است و باعث نگرانی نیست.

اشکال دارویی موجود آسپرومازین

آسپرومازین به صورت تزریقی 10 میلی گرم در میلی لیتر موجود است.(در ایران موجود نیست)

آسپرومازین نیز در قرص های 5 میلی گرم، 10 میلی گرم و 25 میلی گرم موجود است.

اطلاعات دوز آسپرومازین برای سگ و گربه

نوع حیوان دوز دارو راه مصرف فاصله زمانی تجویز دوره مصرف
سگ و گربه (خوراکی) 1-3 mg/kg P.O(خوراکی) Q.24h
سگ و گربه (بصورت تزریقی) 0.02-0.2 mg/kg زیرجلدی (S.C) / عضله (I.M) تک دوز

دارو هرگز نباید بدون مشورت با دامپزشک خود تجویز شود.

دوز معمول خوراکی آسپرومازین 1 تا 3 میلی گرم بر کیلوگرم است.

دوز معمول تزریقی 0.02 تا 0.2 mg/kg است. به طور کلی، دوز تزریقی نباید در مجموع از 3 میلی گرم تجاوز کند. توجه داشته باشید که دوز تزریقی به طور قابل توجهی کمتر از دوز خوراکی است. هرگز همان دوز را از طریق تزریق که به صورت خوراکی تجویز می شود، تجویز نکنید.

اگر قرار است آسپرومازین به عنوان آرام بخش برای اتومبیل سواری، طوفان یا آتش بازی داده شود، یک دوز آزمایشی قبل از رویداد واقعی به تعیین موثر بودن دوز تجویز شده کمک می کند.

هنگامی که با داروهای آرام بخش دیگر مانند داروی مورفین مانند ترکیب می شود، دوز کاهش می یابد.

برای مشاوره آنلاین با دامپزشکان میتوانید از وبسایت دکترپت 24 استفاده نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *