داروهای دامپزشکی

کاربرد انالاپریل برای سگ‌ها و گربه‌ها

انالاپریل برای سگ و گربه

انالاپریل به عنوان Enacard® یا Vasotec® نیز شناخته می شود، برای گربه ها و سگ ها برای درمان و پیشگیری از نارسایی قلبی، فشار خون بالا (هایپرتنشن) و پروتئینوری (پروتئین در ادرار) استفاده می شود.
انالاپریل متعلق به یک دسته کلی از داروها است که به عنوان مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (مهارکننده های ACE) شناخته می شوند. سایر داروهای مرتبط در این دسته عبارتند از بنازپریل (Lotensin®)، کاپتوپریل (Capoten®)، فوزینوپریل (Monopril®)، لیزینوپریل (Prinivil، Zestril®)، موکسیپریل (Univasc®)، کویناپریل (Accupril®)، رامیپریل (Altace®). و تراندولاپریل (Mavik®).
انالاپریل باعث کاهش تشکیل ترکیبات و هورمون هایی می شود که رگ های خونی را در حیوانات مبتلا به بیماری قلبی و عروقی منقبض می کنند. تولید بیش از حد این ترکیبات می تواند باعث باریک شدن رگ های خونی، فشار خون بالا و کاهش جریان خون به اندام ها شود.
بنابراین، مهارکننده‌های ACE اغلب به دلیل اثر آرامش‌بخشی که بر عروق خونی دارند، به عنوان گشادکننده عروق طبقه‌بندی می‌شوند.
این داروها همچنین غلظت مواد شیمیایی مضر و هورمون هایی را که باعث آسیب ماهیچه های قلب در حیوانات مبتلا به نارسایی قلبی می شوند، کاهش می دهند.
* انالاپریل یک داروی تجویزی است و فقط از دامپزشک یا با تجویز دامپزشک قابل تهیه است.

نام های تجاری و نام های دیگر انالاپریل

این دارو برای استفاده در حیوانات و انسان ثبت شده است.
فرمولاسیون انسانی: آماده سازی ژنریک از طریق تولید کنندگان مختلف در دسترس است
فرمولاسیون دامپزشکی: Enacard® (Merial)

انالاپریل در دامپزشکی

موارد استفاده از انالاپریل در دامپزشکی

استفاده اولیه از انالاپریل برای درمان و گاهی اوقات پیشگیری از نارسایی قلبی است. انالاپریل و داروهای مرتبط نیز برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود.
انالاپریل همچنین برای درمان از دست دادن بیش از حد پروتئین در ادرار (پروتئینوری) استفاده می شود.
همچنین در دادن انالاپریل به حیوانات خانگی مبتلا به فشار خون بالا که ثانویه به نارسایی کلیه (کلیه) است، نکات مثبتی پیشنهاد شده است.

عوارض انالاپریل در سگ و گربه

در حالی که انالاپریل به طور کلی در صورت تجویز توسط دامپزشک ایمن و موثر است، می تواند عوارض جانبی در برخی از حیوانات ایجاد کند.
انالاپریل نباید در حیواناتی که حساسیت یا آلرژی به دارو دارند استفاده شود.
انالاپریل ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. برای تعیین اینکه آیا سایر داروهایی که حیوان خانگی شما دریافت می کند می تواند با انالاپریل تداخل داشته باشد، با دامپزشک خود مشورت کنید. چنین داروهایی شامل فوروزماید، اسپیرونولاکتون و ضد التهاب های غیر استروئیدی است.
انالاپریل ممکن است رگ های خونی را به حدی گشاد کند که برخی از حیوانات به دلیل فشار خون پایین ، ضعف و بیحال میشوند.
به طور معمول، انالاپریل ممکن است بر خون رسانی به کلیه ها تأثیر بگذارد و منجر به نارسایی کلیه شود. این بیشتر در سگ‌ها و گربه‌هایی که با دوزهای بالاتر دارو درمان می‌شوند، دیده می‌شود. همچنین در حیوانات مبتلا به بیماری کلیوی و هنگامی که داروهای ادرارآور (مانند فوروزماید) تجویز می شود، شایع تر است.
عوارض جانبی شامل تغییر در ادرار، کاهش اشتها، استفراغ، بی حالی یا ضعف ناگهانی است. این علائم باید به دامپزشک گزارش شود.
هنگامی که انالاپریل همراه با داروهای قوی دیگر مانند دیورتیک ها یا داروهایی که برای شل کردن رگ های خونی عمل می کنند، عوارض جانبی بیشتر می شود.

مشاوره آنلاین با دامپزشک

اطلاعات دوز انالاپریل در سگ و گربه

لطفا توجه داشته باشید: همیشه قبل از دادن هر نوع دارو به حیوان خانگی خود با دامپزشک خود صحبت کنید.

نوع حیوان دوز دارو راه مصرف فاصله زمانی تجویز دوره مصرف
سگ 0.5 mg/kg P.O q12h طبق دستور دامپزشک
 گربه 0.25-0.5 mg/kg P.O q12h طبق دستور دامپزشک

دارو هرگز نباید بدون مشورت با دامپزشک خود تجویز شود.

دوز معمولی انالاپریل که برای سگ ها تجویز می شود 0.5 میلی گرم بر کیلوگرم یک یا دو بار در روز به صورت خوراکی است.
برای گربه ها، دوز معمولی انالاپریل 0.25 تا 0.5 mg/kg یک یا دو بار در روز خوراکی است.
اغلب انالاپریل همراه با سایر داروها، به ویژه در سگ ها یا گربه هایی که تحت درمان برای نارسایی قلبی یا فشار خون بالا هستند، تجویز می شود. در این شرایط، ممکن است دوز اولیه کمتری تجویز شود تا به حیوان خانگی اجازه داده شود تا به داروی جدید عادت کند.
مدت زمان مصرف بستگی به شرایط تحت درمان، پاسخ به دارو و ایجاد هرگونه عوارض جانبی دارد. حتماً نسخه را تکمیل کنید مگر اینکه به طور خاص توسط دامپزشک شما تجویز شده باشد. حتی اگر حیوان خانگی شما احساس بهتری داشته باشد، کل برنامه درمانی باید تکمیل شود تا از عود بیماری جلوگیری شود.

برای راهنمای جامع صدها داروی سگ و گربه، کتابخانه دارویی دامپزشکی drpet24.com را مرور کنید.

اشکال دارویی موجود انالاپریل در بازار

انالاپریل در قرص های 1 میلی گرم، 2.5 میلی گرم، 5 میلی گرم، 10 میلی گرم و 20 میلی گرم موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *