مراقبت از حیوانات خانگی

چرا سگ من آب نمی خورد؟ 14 نکته که باید قبل از مراجعه به دامپزشک بدانید

بررسی علل کم نوشیدن آب قبل از مراجعه به دامپزشکی

چرا آب برای سگ ها مهم است؟

آب یک جزء ضروری از بدن سگ است و برای سلامتی حیاتی است. آب برای تمام عملکردهای سلولی، اندام ها و بافت های بدن مورد نیاز است. صاحبان حیوانات خانگی گاهی اوقات این سوال را می پرسند: “چرا سگم آب نمی خورد؟”

زمانی که با عوارض نخوردن آب روبرو میشویم تازه به اهمیت آب پی می‌بریم. کم آبی ناشی از خروجی بیشتر از مصرف است. این می تواند از ننوشیدن یا خروج بیش از مایعات از طریق ادرار و اسهال حد رخ دهد.

خروجی به عنوان مقدار مایعی که از بدن خارج می شود تعریف می شود. این می تواند ناشی از از دست دادن طبیعی مایعات، آب دهان، نفس نفس زدن، دفع ادرار و حرکات روده باشد. خروجی نیز می تواند ناشی از تلفات غیرطبیعی باشد، مانند اسهال، استفراغ و/یا از دست دادن خون. از دست دادن 10 درصد آب بدن می تواند کشنده باشد.

در این مقاله، مقدار مصرفی که سگ باید بنوشد را به اشتراک می‌گذاریم، دلایلی را که ممکن است سگ ننوشد را مورد بحث قرار می‌دهیم، نکاتی را در مورد کارهایی که می‌توانید در خانه انجام دهید تا سگ خود را وادار به نوشیدن کنید و زمانی که باید به دامپزشک خود مراجعه کنید، ارائه می‌کنیم.

سگ چقدر باید مایعات بنوشد؟

در یک محیط معمولی، مقدار آبی که یک سگ باید در روز بنوشد به اندازه آنها بستگی دارد. قانون کلی این است که سگ ها باید روزانه 25 تا 60 میلی لیتر آب به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود بنوشند. این مقدار حدود 3 تا 4 فنجان آب برای یک سگ 10 کیلوگرمی یا 6 تا 8 فنجان آب برای یک سگ 25 پوندی در روز است.

آب خوردن سگ هاسکی

عواملی که بر میزان مصرف یک سگ تاثیر می گذارد

عواملی وجود دارند که می توانند بر میزان آبی که سگ باید بنوشد تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر سگی از داروهای خاصی مانند استروئیدها، ورزش کردن، قرار گرفتن در معرض هوای گرم یا دمای گرم، تغذیه تنقلات با سدیم بالا و/یا در درجه اول غذای خشک سگ استفاده می کند، ممکن است بیشتر نیاز به آب داشته باشد.

دلایلی که سگ شما آب نمی‌نوشد

دلایل زیادی وجود دارد که سگ ها ممکن است آب کمتری بنوشند. درست مانند انسانها، برخی از سگ ها به طور طبیعی بیشتر از سگ های دیگر آب می نوشند. نگرانی اصلی این است که آیا این تغییرات بصورت ناگهانی و حاد در سگ شما بوجود آمده است. اگر سگ شما به طور ناگهانی مصرف آب خود را قطع کرد یا به میزان قابل توجهی کاهش داد، دلیلی برای نگرانی و دلیلی برای تماس فوری با دامپزشک است.

به طور کلی، برخی از سگ ها به دلایل زیر کمتر می نوشند:

  • رژیم غذایی. از آنجایی که کنسرو حاوی 80 درصد آب و غذای خشک 10 درصد است، سگ هایی که کنسرو می خورند آب کمتری می نوشند.
  • سبک زندگی. سگ هایی که سبک زندگی کم تحرکی دارند ممکن است نسبت به سگ های فعال آب کمتری بنوشند. ورزش به طور طبیعی منجر به از دست دادن مایعات می شود.
  • محیط. سگ های داخل خانه و آنهایی که در درجه اول در معرض دمای متوسط ​​هستند آب کمتری می نوشند. برخی از سگ ها با تغییر فصول و زمانی که دما سردتر می شود، کمتر می نوشند.
  • اضطراب و استرس. استرس و اضطراب ناشی از موقعیت‌های ناآشنا یا از سفر به مکان‌های جدید می‌تواند منجر به کاهش مصرف آب شود.
  • مشکلات سلامتی. هر بیماری که باعث شود سگ احساس خوبی نداشته باشد می تواند تشنگی را کاهش دهد. این شامل عفونت ویروسی یا باکتریایی، بیماری های گوارشی، سرطان، بیماری یا نارسایی کلیوی، عفونت مثانه، هر وضعیتی که باعث تهوع، درد یا آسیب دهانی، آرتریت و موارد دیگر می شود.
  • سن بالا. حیوانات خانگی مسن تمایل به نوشیدن آب کمتری دارند. این می تواند به ویژه در حیوانات خانگی با مشکلات حرکتی که دسترسی آنها به کاسه آب را دشوار می کند صادق باشد.
  • تغییر در منبع آب سگ هایی که به یک منبع آب خاص مانند شیر، چاه یا بطری عادت دارند، در برابر نوشیدن از منبع دیگری مقاومت می کنند.

علائم کم آبی در سگ ها چگونه بروز میدهد؟

علائم کم آبی می تواند مبهم باشد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افسردگی
  • لثه های خشک
  • افزایش ضربان قلب
  • بی حالی
  • از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست
  • زمان پر کردن مجدد مویرگی کند ( CRT )
  • چشمهای گود رفته
  • ضعف
  • کاهش تولید ادرار
  • ادرار زرد تیره

نحوه بررسی کم آبی بدن در خانه

سگی که به خوبی هیدراته شده باشد، عموماً دارای چشمان براق است. روش‌های تخمین کم‌آبی بدن در خانه شامل بررسی لثه‌ها از لحاظ رنگ، ارزیابی خاصیت ارتجاعی پوست و نظارت بر فرکانس و رنگ ادرار است.

سگ مریض و بیحال که آب نمیخورد

  • لثه: برای بررسی وضعیت هیدراتاسیون لثه ها، لب سگ خود را بلند کنید تا بافت لثه را درست بالای دندان ها تجسم کرده و احساس کنید. بافت معمولی باید ابریشمی، براق و مرطوب باشد. سگ های کم آب لثه های رنگی، چسبناک و خشکی خواهند داشت.
  • پوست: از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست، همچنین به عنوان تورگ پوست شناخته می شود، با بالا کشیدن پوست سگ از روی شانه ها و رها کردن آن قابل ارزیابی است. ارتجاع طبیعی پوست باعث می شود که پوست به سرعت به جای خود بازگردد. پوست حیوانات خانگی که دچار کم آبی شده اند این خاصیت ارتجاعی را از دست می دهد و کندتر به جای خود باز می گردد.
  • ادرار :رنگ ادرار یک سگ معمولی و هیدراته باید زرد کم رنگ باشد. سگ های کم آب با عملکرد طبیعی کلیه دارای ادرار زرد تیره غلیظ هستند و دفعات کمتری ادرار می کنند.

این تست های هیدراتاسیون را روی یک سگ سالم انجام دهید تا در صورت کم آبی بهتر بتوانید تفاوت را ببینید. به یاد داشته باشید: اینها آزمایشاتی است که ممکن است نتوانید روی تمام سگها انجام دهید. اگر نگران هیدراتاسیون سگ خود هستید، به دامپزشک خود مراجعه کنید.

اگر سگ شما آب کمتری می نوشد چه باید کرد؟

اگر سگ شما آب کمتری می‌نوشد و این تغییری نسبت به رفتار قبلی است، مهم است که تمام جنبه‌های رفتار سگتان را برای نشانه‌های بیشتر مشکلات ارزیابی کنید.

مثلا:

  • آیا سگ شما به طور معمول غذا می خورند؟
  • آیا حرکات روده طبیعی است یا اسهال وجود دارد؟
  • آیا سگ شما به طور طبیعی ادرار می کند؟
  • آیا آنها لب های خود را می لیسند یا آب دهان خود را می ریزند که می تواند نشان دهنده حالت تهوع باشد؟
  • آیا استفراغ وجود دارد؟

  • آیا سگ شما سرفه می کند؟ آیا متوجه مشکل تنفسی یا تنفس سخت شده اید؟
  • به نظر می رسد سگ شما درد دارد؟ آیا سگ شما می لنگد؟ حالت خمیده دارد؟ تمایلی به حرکت ندارید؟
  • آیا زخمی روی سگ خود می بینید؟
  • آیا سگ شما رفتار و سطح فعالیت یکسانی دارد؟ مثل عادی پشت در با شما بازی می کنند یا احوالپرسی می کنند؟ یا بی حال و کم تحرک هستند؟

هر گونه ناهنجاری باعث نگرانی است. اگر سگ شما بسیار جوان یا پیر، باردار، شیرده یا دارای مشکلات پزشکی مانند دیابت یا بیماری کلیوی باشد، این می تواند ترکیب شود. در ادامه درباره دلایل کم آبی بیشتر بدانید .

14 راه برای تشویق سگ ها به نوشیدن قبل از رفتن به کلینیک دامپزشکی

اگر سگ شما آب کمتری می‌نوشد یا می‌خواهید هیدراتاسیون را بهینه کنید، می‌توانید برای تشویق او به نوشیدن آب، موارد زیر را امتحان کنید تا قبل از رفتن به کلینیک یا بیمارستان دامپزشکی حالشان بهتر شود :

  1. دسترسی 24 ساعت آب: این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما برخی از سگ ها آنقدر که باید آب نمی نوشند، زیرا کاسه آنها خالی است. روزانه کاسه را با آب تازه و تمیز پر کنید.
  2. کاسه های خاکی کاسه هایی با خاک، کپک، حشرات یا باقی مانده صابون می توانند سگ را از نوشیدن منصرف کنند. کاسه آب را با تمیز کردن هفتگی در ماشین ظرفشویی کاملاً بشویید .
  3. انواع کاسه. برخی از سگ ها تمایل به کاسه هایی خاص دارند. مواد مختلفی مانند فولاد ضد زنگ، شیشه یا سرامیک را امتحان کنید تا ببینید آیا سگ شما تاثیری دارد یا خیر.
  4. کاسه های بیشتر اضافه کردن کاسه های آب اضافی در اطراف خانه یا خارج از منزل می تواند سگ ها را به نوشیدن تشویق کند. همچنین می‌تواند بین سگ‌هایی که در آن سگی مانع دسترسی سگ دیگر به آب شود، رقابت وجود داشته باشد. داشتن کاسه های بیشتر می تواند اطمینان حاصل کند که برای هر حیوان خانگی آب وجود دارد.
  5. دسترسی را بهینه کنید کاسه ها باید به راحتی برای سگ های مبتلا به آرتروز یا سایر مشکلات حرکتی قابل دسترسی باشد. سگ ها نباید برای آب آوردن به طبقه بالا یا پایین بروند. همچنین می توانید به صورت دوره ای کاسه آب را نزد سگ خود ببرید تا او را به نوشیدن تشویق کنید.
  6. فواره های حیوانات خانگی برخی از سگ‌ها از فواره‌ها لذت می‌برند و در صورت دسترسی بیشتر می‌نوشند. اگر از آبنما استفاده می کنید و سگ شما آن را دوست دارد، مطمئن شوید که آن را تمیز نگه دارید. اگر آب کپک زده شود، برخی از سگ ها از فواره استفاده نمی کنند.
  7. انگشتان دست: به دلیل نامعلومی، برخی از سگ ها آب را از انگشتان شما می لیسند. با اجازه دادن به سگ خود برای لیسیدن آب از دست یا انگشت شما، به سگ خود آب بدهید.نوشیدن آب در دست برای تشویق سگ
  8. غذای کنسروی. کنسرو غذای سگ نسبت به غذای خشک سگ محتوای آب بسیار بیشتری دارد و می تواند منبع بسیار خوبی برای آب باشد. همچنین می توانید آب اضافی اضافه کنید و به غذای کنسرو قوام سس می دهد. ( خرید کنسرو مخصوص سگ )
  9. آب یا غذا را طعم دار کنید. به سگ خود آبگوشت، آب طعم دار بدهید یا به غذای خشک رطوبت اضافه کنید. آب گرم یا آب مرغ یا گوشت گاو کم سدیم را می توان به غذاهای کنسرو شده یا خشک اضافه کرد. خوب است که آب یا آبگوشت را حدود 30 دقیقه قبل از شروع غذا اضافه کنید.
  10. یخ. افزودن یک تکه یخ به کاسه آب می تواند برخی از سگ ها را به نوشیدن تشویق کند. همچنین می‌توانید آبگوشت را به شکل مکعب یا داخل اسباب‌بازی‌ها منجمد کنید .
  11. کیفیت آب. کیفیت آب خود را در نظر بگیرید. چیزی تغییر کرد؟ برخی از خانه ها روی آب عمومی هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از چاه یا چشمه تامین شوند. امتحان کردن یک منبع آب متفاوت، مانند آب بطری یا فیلتر شده، می تواند سگ ها را به نوشیدن تشویق کند. برخی از سگ ها که در خانه با آب آشنا هستند ممکن است در سفر کمتر بنوشند زیرا آب طعم متفاوتی دارد. اگر سفر می کنید، یک کوزه گالن از آب خانه خود و کاسه آشنای آن را با خود ببرید.
  12. آب سرنگ. به عنوان آخرین راه، می توانید از سرنگ برای دادن آب به سگ خود استفاده کنید. یک سرنگ بدون سوزن را با آب پر کنید، سرنگ را بین دندان ها و گونه قرار دهید و به آرامی مقدار کمی از آن را بنوشید. اگر خوب قورت دادند و قبول کردند، 5 دقیقه صبر کنید و بیشتر پیشنهاد دهید. اگر سگ شما سرفه می‌کند یا دهان می‌بندد، تلاش بیشتری نکنید. مقدار پیشنهادی شما به اندازه سگ شما بستگی دارد. سعی کنید به سگ کمتر از 10 پوند حدود 5 میلی لیتر (1 قاشق چایخوری)، سگ سایز متوسط ​​(40 پوند) 15 تا 20 میلی لیتر (1 قاشق غذاخوری) و سگ نژاد بزرگ 30 تا 60 میلی لیتر (2 تا 4 قاشق غذاخوری) در هر دوز بدهید. . اگر سگ شما آب را قورت داد و استفراغ نکرد، پس از 1 ساعت تکرار کنید. به تدریج مقدار را افزایش دهید. لطفا توجه داشته باشید: اگر سگ شما ضعیف است، خطر آسپیراسیون وجود دارد که می تواند تهدید کننده زندگی باشد و اینکار را تکرار نکنید. به طور کلی، اگر سگ شما آنقدر مریض است که نیاز به دادن مایع با سرنگ دارید، از مشاوره و درمان دامپزشک بهره مند می شود. شما به طور کلی می توانید یک سرنگ را از دامپزشک خود، در اکثر فروشگاه های حیوانات خانگی یا در فروشگاه لوازم مزرعه محلی خود خریداری کنید.
  13. درد را درمان کنید. سگ هایی که درد دارند، مانند سگ های مبتلا به آرتریت، ممکن است نخواهند بلند شوند و به سمت کاسه آب راه بروند. درد آنها را با داروهایی که دامپزشک شما ارائه می دهد درمان کنید.

در حالی که مهم است که سگ خود را وادار به نوشیدن کنید، به همان اندازه مهم است که اجازه ندهید سگ شما بیش از حد آب بنوشد. درباره اینکه چرا باید سگ خود را از نوشیدن بیش از حد آب دور نگه دارید بیشتر بدانید .

چه زمانی به دامپزشک مراجعه کنیم

در نهایت اگر سگ شما مایعات نمی‌نوشد، خطر کم‌آبی بدن وجود دارد. بهتر است به دامپزشک خود مراجعه کنید تا به شناسایی علت اصلی کمک کند و در صورت نیاز درمان را ارائه دهد. آنها می توانند مایعات را از طریق IV یا با تجویز مایع زیر جلدی تکمیل کنند. اگر در مورد مصرف آب سگ خود نگرانی دارید، لطفاً با دامپزشک آنلاین  صحبت کنید.

چگونه از کم آبی در سگ ها جلوگیری کنیم

نکاتی برای جلوگیری از کم آبی در سگ ها عبارتند از:

  • اطمینان حاصل کنید که سگ شما همیشه آب تازه و تمیز دارد.
  • هرگز سگ خود را بیش از 12 ساعت ترک نکنید. اگر در تعطیلات هستید، تصور نکنید که سگ شما در بیرون با یک کاسه بزرگ آب خوب است. آب ممکن است بریزد یا از بین برود.
  • اطمینان حاصل کنید که سگ شما همیشه در بیرون از خانه سایه داشته باشد.
  • فرصت هایی برای ورزش در زمان های خنک تر روز، مانند صبح یا عصر فراهم کنید.
  • زباله ها را در پوشانده نگه دارید تا مطمئن شوید که سگ شما اقلامی را که باعث ناراحتی دستگاه گوارش و از دست دادن مایعات می شود، نمی خورد.
  • غذا را به تدریج تغییر دهید، زیرا هر تغییر حاد می تواند باعث استفراغ و/یا اسهال شود که منجر به کم آبی بدن می شود.

در دسترس قراردادن آب تازه در ظرف آب سگ

سوالات متداول در مورد سگ ها که آب نمی نوشند

اگر سگم آب نمی خورد چه کنم؟

اگر سگ شما آب نمی‌نوشد، به دنبال مشکلات بالینی دیگر باشید. آیا آنها استفراغ می کنند یا اسهال دارند؟ بی حال؟ بهترین کار این است که با دامپزشک خود تماس بگیرید.

چگونه سگم را وادار به نوشیدن آب کنم؟

اگر سگ شما نوشیدنی نمی‌نوشد، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید تشویق به مصرف آب است. می توانید این کار را با طعم دادن به آب، ارائه آب تازه در یک کاسه دیگر، یا ارائه مقداری غذای کنسرو شده انجام دهید.

سگ چقدر می تواند آب ننوشد؟

یک سگ می تواند چند روز بدون آب زندگی کند. مدت زمان بستگی به سرعت از دست دادن مایعات یا عدم مصرف مایعات دارد. به عنوان مثال، اگر سگی علاوه بر استفراغ و اسهال، نوشیدنی نمی‌نوشد، هم مایعات خود را از دست می‌دهد و هم مایعات مصرف نمی‌کند، که می‌تواند باعث کم‌آبی سریع‌تر و شدیدتر شود.

سگ من بعد از ورزش آب نمی خورد، چه کار کنم؟

اگر سگ فعالی دارید که بعد از ورزش به خوبی آب نمی‌نوشد، مطمئن شوید که به آب تازه و تمیز دسترسی دارد. کمی به آنها زمان بدهید. اگر آنها به یک محیط سایه یا خنک بروند و به آب دسترسی داشته باشند، بیشتر سگ ها در هنگام تشنگی می نوشند. گزارش هایی از نفخ در سگ هایی که پس از ورزش بیش از حد نوشیدنی می نوشند، گزارش شده است.

اگر هیچکدام از روش ها جواب نداد چه کنم؟

اگر غذای کنسرو شده، آب طعم‌دار، آب سرنگ و تمام ترفندهای دیگری را که در بالا توضیح داده شد امتحان می‌کنید و سگتان نمی‌نوشد، بهترین کار این است که با دامپزشک یا نزدیک‌ترین کلینیک اورژانس دامپزشکی مراجعه کنید.

سگ من آب خانه نمی خورد، اما از گودال های گلی آب می خورد. آیا این یک مشکل است؟

برخی از سگ ها هستند که عاشق نوشیدن از گودال هستند. آب باران در مقایسه با آب لوله کشی کلردار بو و طعم متفاوتی دارد و آن را برای سگ ها جذاب تر می کند. در حالی که این مشکلی برای اکثر سگ ها نیست، اما خطر آلوده شدن گودال ها به باکتری ها، کپک ها و حتی محصولات خودرویی مانند بنزین وجود دارد.

به سگم اجازه بدهم چقدر آب بنوشد؟

قاعده کلی این است که سگ ها باید روزانه 20 تا 40 میلی لیتر آب به ازای هر پوند از وزن بدن خود بنوشند. این جدول ممکن است کمک کند:

وزن سگ به پوند مقدار آبی که سگ باید در روز بنوشد در ML مقدار آبی که سگ باید در روز بنوشد در فنجان
5 200 تا 400 میلی لیتر کمی بیش از ¾ فنجان تا 1 2/3 فنجان
8 300 تا 600 میلی لیتر 1 ¼ تا 2 ½ فنجان
10 400 تا 800 میلی لیتر 1 2/3 تا 3 1/3 فنجان
20 800 تا 1600 میلی لیتر 3 1/3 تا 6 2/3 فنجان
25 1000 تا 2000 میلی لیتر 4 ¼ تا 8 1/3 فنجان
30 1500 میلی لیتر تا 3000 میلی لیتر 6 ¼ تا 12 ½ فنجان
50 2000 میلی لیتر تا 4000 میلی لیتر 8 1/3 تا 16 2/3 فنجان

 

من نگرانم که سگ کوچکم به اندازه کافی آب نمی خورد، چه کار کنم؟

به نظر می رسد برخی از سگ های کوچک و مینیاتوری زیاد آب نمی نوشند، به خصوص اگر به داشتن سگ های بزرگ در اطراف عادت دارید. مصرف آب آنها بسته به اینکه کنسروهای حاوی آب مصرف کنند، متفاوت خواهد بود. می توانید مصرف آب آنها را روزانه اندازه گیری کنید تا ببینید بیشتر یا کمتر از موارد ذکر شده در بالا است. اگر سگ شما بیمار است، لطفاً در اسرع وقت با دامپزشک خود تماس بگیرید.

مشاوره آنلاین با دامپزشک

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *