داروهای دامپزشکی

پنتوپرازول برای سگ و گربه (دام کوچک)

 

مروری بر پنتوپرازول برای سگ‌ها و گربه‌سانان

پنتوپرازول که با نام‌های تجاری پروتونیکس و پانتولوک نیز شناخته می‌شود، برای پیشگیری و درمان زخم معده و بیماری‌های مرتبط با اسید معده در سگ‌ها و گربه‌ها استفاده می‌شود. سال‌هاست که با طب انسانی استفاده می‌شود و محبوبیت آن برای استفاده در سگ‌ها و گربه‌ها افزایش می‌یابد.

به طور معمول، معده برای کمک به هضم، اسید معده تولید می کند. با این حال، تحت شرایط خاصی، این اسید می تواند به پوشش (مخاط) معده آسیب برساند. نتیجه می تواند زخم معده یا فرسایش (“خراش”) در پوشش معده باشد. زخم معده میتواند پیامد رایج درمان با برخی داروها، به ویژه داروهای NSAID، مانند آسپرین باشد. هنگامی که خطر تشکیل زخم وجود دارد، راه های زیادی برای بهبود معده یا محافظت از پوشش داخلی وجود دارد. این درمان های ضد زخم را می توان به عنوان آنتی اسیدها (Maalox®)، مسدود کننده های H2 (Pepcid AC®)، مسدود کننده های پمپ پروتون (Prilosec®) و آنالوگ های پروستاگلاندین، مانند داروی Misoprostol و Pantoprazole طبقه بندی کرد. پنتوپرازول ترشح اسید معده را مهار می کند و اثر محافظتی بر جریان خون و پوشش دیواره معده دارد.

در گربه و سگ ها برخلاف انسان ها ، اسیدپایه ترشح نمیشود و هنگامی که نیاز باشد تا جلوی ترشح اسیدمعده گرفته شود علاوه بر داروهای کاهنده اسید معده ، نباید از غذا و آب استفاده نمود.

پنتوپرازول یک داروی تجویزی است و فقط از دامپزشک یا با تجویز دامپزشک قابل تهیه است. این دارو برای استفاده در حیوانات توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده است اما به طور قانونی توسط دامپزشکان به عنوان یک داروی بدون برچسب تجویز می شود.

نام های تجاری و نام های دیگر پنتوپرازول

فرمولاسیون انسانی: پنتوپرازول (Protonix®، Pantoloc®) فرمولاسیون دامپزشکی: ندارد

موارد استفاده از پنتوپرازول برای سگ و گربه

پنتوپرازول برای پیشگیری و درمان زخم معده استفاده می شود. مطالعات انسانی نشان می دهد که پنتوپرازول بر هلیکوباکتر پیلوری تأثیر دارد.

اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی

پنتوپرازول در حالی که به طور کلی در صورت تجویز توسط دامپزشک بی خطر و موثر است، می تواند عوارض جانبی در برخی از حیوانات ایجاد کند. پنتوپرازول نباید در حیواناتی که حساسیت مفرط یا آلرژی به دارو دارند استفاده شود. پنتوپرازول ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد.

تداخلات دارویی

برای تعیین اینکه آیا سایر داروهایی که حیوان خانگی شما دریافت می کند می تواند با پنتوپرازول تداخل داشته باشد، با دامپزشک خود مشورت کنید. این داروها شامل داروهای ضد قارچ خاصی مانند کتوکونازول و ایتراکونازول، آهن، مکمل‌های تیروئید، سوکرالفات و/یا وارفارین هستند. شایع ترین عارضه نامطلوب گزارش شده اسهال است.

اشکال دارویی موجود پنتوپرازول در دامپزشکی

پنتوپرازول در قرص های خوراکی در اندازه های 20 و 40 میلی گرم موجود است این دارو به صورت سوسپانسیون خوراکی 40 میلی گرمی موجود است پنتوپرازول تزریقی به صورت تزریق داخل وریدی در ویال های 40 میلی گرمی و 20 میلی گرم  موجود است. هنگامی که با آب مقطر مخلوط و رقیق شود می تواند تا 22 ساعت در دمای اتاق پایدار بماند.

ویال پنتوپرازول 40mg برای تزریق وریدی در دامپزشکی

 

اطلاعات دوز پنتوپرازول برای سگ و گربه

نوع حیوان دوز دارو راه مصرف فاصله زمانی تجویز دوره مصرف
سگ 0.7-1 mg/kg P.o- Slow I.V Q.24h بستگی به شرابط سگ
گربه 0.7-1 mg/kg P.O- Slow I.V Q.24h بستگی به شرایط گربه

هرگز نباید بدون مشورت با دامپزشک خود دارو مصرف کرد.

توصیه می شود اول صبح همراه غذا میل شود. قرص ها را نشکنید یا برش ندهید.

پنتوپرازول معمولاً 0.3 تا 0.45 میلی گرم در هر پوند (0.7 تا 1 میلی گرم بر کیلوگرم) یک بار در روز تجویز می شود. می توان آن را به صورت داخل وریدی (IV) یا خوراکی داد. از تزریق عضلانی (IM) یا زیر جلدی (SQ) خودداری کنید. هنگام تزریق IV باید به آرامی و در مدت 10 دقیقه تزریق شود.

مدت زمان مصرف بستگی به شرایط تحت درمان، پاسخ به دارو و ایجاد هرگونه عوارض جانبی دارد. حتماً نسخه را تکمیل کنید مگر اینکه به طور خاص توسط دامپزشک شما تجویز شده باشد. حتی اگر حیوان خانگی شما احساس بهتری داشته باشد، کل برنامه درمانی باید تکمیل شود تا از عود بیماری جلوگیری شود .

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *