داروهای دامپزشکی

پردنیزولون برای سگ و گربه (دام کوچک)

مروری بر پردنیزولون برای سگ‌ها و گربه‌سانان

پردنیزون و پردنیزولون داروهای کورتیکواستروئیدی هستند که معمولاً برای درمان آلرژی، التهاب، بیماری‌های خودایمنی و سرطان‌ها استفاده می‌شوند، در صورتی که علت اصلی در سگ‌ها و گربه‌ها قابل درمان یا پیشگیری نباشد.

دارو پیشنهادی : کاربرد متیل پردنیزولون یا دپومدرول در سگ و گربه

سیستم ایمنی حیوانات خانگی ، ایمنی خوبی در برابر عفونت ها و بیماری ها را تشکیل می دهد. با این حال، در برخی شرایط، التهاب خطرناک است و منجر به آسیب شدید در بافت ها و اندام ها می شود. به طور مشابه، سیستم ایمنی، اغلب بدون دلیل ظاهری، می تواند به بدن حمله کند و باعث آسیب بزرگ یا حتی مرگ شود. در این حالت در شرایط پزشکی “بیماری خودایمنی” نامیده می شوند.

تعدادی دارو برای کنترل التهاب و سرکوب سیستم ایمنی در حیوانات و افراد وجود دارد. از مهمترین آنها ، پردنیزولون میباشد. این داروها به دسته ای از داروها تعلق دارند که به گلوکوکورتیکوئیدها معروف هستند، زیرا مربوط به کورتیزون هستند و در مولکول های خود گلوکز دارند. این داروها همچنین مربوط به هورمون های استروئیدی هستند که به طور طبیعی توسط غده فوق کلیوی تولید می شوند.

اثرات گلوکوکورتیکوئیدها را می توان در هر سیستم ارگانی مشاهده کرد و از این داروها جز در مواقع ضروری نباید استفاده کرد. پردنیزون به سرعت در کبد به پردنیزولون تبدیل می شود. به جز در موارد بیماری شدید کبدی، داروها یکسان (معادل) در نظر گرفته می شوند. پردنیزون/پردنیزولون داروهای ضد التهابی هستند که تورم، درد و قرمزی مرتبط با التهاب را کاهش می‌دهند.

نام های تجاری و نام های دیگر پردنیزولون

این دارو برای استفاده در انسان و حیوان ثبت شده است.

فرمولاسیون انسانی: Prelone® (Muro)، Key-Pred® (Hyrex)، Predalone® (Forest)، Predcor® (Hauck)، Delta-Cortef® (Upjohn)، و آماده سازی های مختلف ژنریک

فرمولاسیون های دامپزشکی: Delta-Cortef® (Upjohn)، Prednis-Tab® (Vet-A-Mix)، Meticorten® (Schering)، Solu-Delta-Cortef® (Upjohn)، Sterisol® (Anthony)، Cortisate-20® ( آنتونی)، و آماده سازی های مختلف ژنریک.

اشکال دارویی موجود پردنیزولون

پردنیزولون در قرص های 1 میلی گرم، 2.5 میلی گرم، 5 میلی گرم، 10 میلی گرم، 20 میلی گرم و 50 میلی گرم موجود است. شربت پردنیزون 3 میلی گرم / میلی لیتر و سوسپانسیون 1 میلی گرم / میلی لیتر موجود است.

اشکال تزریقی پردنیزولون متفاوت است. برخی از اشکال تزریقی 20 میلی گرم در میلی لیتر تا 125 میلی گرم در میلی لیتر هستند.

این دارو

موارد استفاده از پردنیزون/پردنیزولون برای سگ ها و گربه ها

از آنجایی که پردنیزولون تقریباً بر هر سیستم بدن تأثیر دارد، موارد استفاده از این دارو گسترده و متنوع است. پردنیزون/پردنیزولون ممکن است برای درمان یا مکمل درمان هر یک از موارد زیر استفاده شود:

  • بیماری های ریوی
  • بیماری های پوستی
  • بیماری های روده
  • بیماری های نخاع و مغز
  • بیماری خونی
  • سرطان های مختلف
  • بیماری آدیسون
  • شوک باکتریایی

اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی

در حالی که پردنیزون به طور کلی در صورت تجویز توسط دامپزشک بی خطر و موثر است، اما می تواند عوارض جانبی در برخی از حیوانات ایجاد کند. عوارض جانبی شامل افزایش تشنگی و اشتها، نفس نفس زدن، استفراغ، بی قراری و اسهال است. برخی از حیوانات ممکن است در اثر مصرف پردنیزون دچار زخم معده شوند. استفاده طولانی مدت ممکن است منجر به از بین رفتن پوشش مو، ضعیف شدن ماهیچه ها، اختلالات کبدی و تغییرات رفتاری شود.

اگر نگران نحوه مصرف این دارو توسط حیوان خانگی خود هستید و  عوارض جانبی را مشاهده کردید میتوانید از طریق مشاوره فوری با دامپزشکان آنلاین دکترپت در ارتباط باشید.

انواع گربه ها و سگ های زیر باید از مصرف پردنیزون اجتناب کنند:

  • حیواناتی که دارای حساسیت یا آلرژی شناخته شده به دارو هستند
  • حیوانات مبتلا به عفونت قارچی
  • حیوانات باردار

پردنیزولون ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. برای تعیین اینکه آیا سایر داروهایی که حیوان خانگی شما دریافت می کند می تواند با پردنیزون تداخل داشته باشد، با دامپزشک خود مشورت کنید.  داروهایی که تداخل دارند : شامل داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، فنوباربیتال، فنی توئین، ریفامپین، استروژن ها، دیورتیک ها، سیکلوسپورین، سیکلوفسفامید، افدرین، آسپرین، آمفوتریسین B و واکسن ها هستند.

هنگام قطع درمان با پردنیزون باید بسیار مراقب باشید. اگر حیوانی برای مدت طولانی از پردنیزون استفاده کرده باشد، قطع آهسته دارو برای جلوگیری از عوارض جدی ضروری است.

 

اطلاعات دوز پردنیزولون برای سگ و گربه

دوز پردنیزولون در سگ ها و گربه ها بسته به دلیل تجویز بسیار متفاوت است. هدف از دوز پردنیزولون و پردنیزولون استفاده از موارد مورد نیاز برای کوتاه ترین مدت زمان ممکن است.

نوع حیوان دوز دارو راه مصرف فاصله زمانی تجویز دوره مصرف
سگ ( دوز ضد التهاب ) 0.2-0.6 mg/kg I.M – S.C طبق دستور طبق دستور دامپزشک
گربه ( دوز ضد التهاب ) 0.2-0.6 mg/kg I.M – S.C طبق دستور طبق دستور دامپزشک

هرگز نباید بدون مشورت با دامپزشک خود دارو مصرف کرد.

این دارو پس از شروع ، هرگز نباید بصورت ناگهانی قطع شود.

مدت زمان مصرف بستگی به شرایط تحت درمان، پاسخ به دارو و بروز هرگونه عوارض جانبی دارد. مطمئن شوید که نسخه را تکمیل کنید مگر اینکه به طور خاص توسط دامپزشک شما تجویز شود. حتی اگر حیوان خانگی شما احساس بهتری داشته باشد، کل برنامه درمانی باید تکمیل شود تا از عود بیماری جلوگیری شود.

 

نوشته های مشابه

8 دیدگاه در “پردنیزولون برای سگ و گربه (دام کوچک)

  1. حیدر گفت:

    سلام.من سگ دارم کوچیکه سه ماهه هستش.بدنش درد میکرد یکم درد داشت پایش خورده بود به پله خونمون.برای اینکه زیاد درد نکشه من ب سگم یک عدد قرص پردنیزولون۵میلی دادم یه هفته پیش بود امروز سگم باز درد میکشید من دوباره قرص پردنیزولون ۵میلی دادم براش قبل ظهر دادم اومدم بعدظهر نگاه کردم به سگ دچار اسهال شدید خونی واستفراغ و رفتارهای غیرعادی بی‌قراری هم می‌کنه چیکارش کنم نصفه شبی؟؟؟

    1. دکتر اسماعیلی گفت:

      سلام وقت بخیر ، حتما به نزدیکترین بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید.

  2. حیدر گفت:

    خیلی ضروری هس منو راهنمایی کنین لطفا.

  3. Somayeh BB گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    بنده سگم به انگل شپش الوده شد و 5ماه است که بیماری ادامه این بچه ادامه دارد ودرگیر است
    حدود سه هفته ی پیش به بیمارستان حیوانات مراجعه نمودم ودکتر محبت کردند چند قلم دارو تجویز نمودند که قرص (نیزوپرد ۵۰ ) هم جزو داروها بود با توجه به وزن بچه ام که ۲۱کیلو گرم می باشد مصرف ان هفته اول نصف قرص ۵۰ و هفته ی دوم ۱٫۴یک‌ چهارم قرص بود
    سپس از درمعاینه بعد ی بعد از دو هفته استفاده ی نیزوپرد ۵۰
    ۱۰ روز دیگر تجویز نمود که ۵ روز نخست ۱٫۳ یک سوم قرص و۵ روز بعد یک چهارم قرص بود
    حالا از محضر شما اساتید محترم سوالم این است که ایا پس از این مدت مصرف نیزوپرد میتوانم قطع کنم ایاپسرم دچار اسیب نمیشود
    ایا نیازی هست که مصرف ۱٫۴یک چهارم رابه ۱٫۸ یک هشتم تبدیل کنم و پس از سه روز استفاده دیگر قطع نمایم
    لطفا اگر جسارت نباشد خواهشا استدعا دارم پاسخ را اورژانسی اعلام بفرمایید
    با تشکر از اساتید محترم سایت
    امیدوارم بنده را به خاطر جسارتم عفو نمایید وپوزشم را پذیرا باشید

    1. دکتر اسماعیلی گفت:

      سلام وقت بخیر ، نیازی به ادامه مصرف قرص نمیباشد و با توجه به اینکه دکتر دامپزشک در جریان بیماری و روند درمان بوده‌اند طبق نسخه اعلامی ایشان عمل نمایید .

  4. زهرا رجب زاده گفت:

    سلام وقتتون بخیر گربه من بعد از تزریق این آمپول اشتهاشو از دست داده فقط آب میخوره خیلیم استفراغ میکنه بی حاله صداش تغییر کرده لرزشم داره چیکار کنم؟

    1. دکتر اسماعیلی گفت:

      سلام وقت بخیر ، شما میتوانید از طریق مشاوره آنلاین با دامپزشکان دکترپت سوال خودتون رو مطرح کنید .

  5. آرام گفت:

    سلام وقت بخیر
    ما تو حیاط منزلمون یه گربه پنج ماه داریم از دیروز نصف صورتش ورم کرده دامپزشک نشونش دادم چون حیوون خونگی نیست امکان بر‌دن به کلینیک نبود دامپزشک قبول کردند و به منزل اومدند بچه گربه با دیدن دکتر ترسید و فرار کرد و نشد معاینه اش بکنه ولی از ظاهرش گفتند مبتلا به کلسی نیست و دهنش آبسه کرده بهش قرص پردنیزولون هر ۲۴ ساعت تا ۵ روز و قرص سفکسیم ۲۰۰ یک سوم قرص هر ۱۲ ساعت
    ایا این قرصها باعث میشه بهتر بشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *