داروهای دامپزشکی

متیل پردنیزولون برای سگ و گربه

امپول تزریقی دپومدرول

مروری بر متیل پردنیزولون برای سگ و گربه

متیل پردنیزولون به عنوان یک دارو کورتونی شناخته میشود و با اسم های دیگری به عنوان مدرول یا دپومدرول شناخته میشود( Medrol® یا Depo-Medrol®) . دپو یک داروی استروئیدی است که در سگ ها و گربه ها برای درمان التهاب، بیماری های خودایمنی پوست و آسم برونش گربه و سگ استفاده می شود.

متیل پردنیزولون به دو صورت خوراکی و تزریقی وجود دارد. سیستم ایمنی و التهابی حیوانات خانگی و افراد، ایمنی ضروری در برابر عفونت ها و بیماری ها را تشکیل می دهد. با این حال، در برخی شرایط، این التهاب میتواند خطرناک باشد و منجر به آسیب شدید در بافت ها و اندام ها می شود. به طور مشابه، سیستم ایمنی، اغلب بدون دلیل ظاهری، می تواند به بدن حمله کند و باعث آسیب بزرگ یا حتی مرگ شود. این بیماری خود ایمنی نامیده می شوند. داروهایی که التهاب را کنترل می کنند و سیستم ایمنی را سرکوب می کنند اغلب برای درمان بیماری های حیوانات مورد نیاز هستند. متیل پردنیزولون یکی از این داروها است. این دارو به دلیل ارتباط با کورتیزون و حاوی گلوکز در مولکول به عنوان گلوکوکورتیکوئید طبقه بندی می شود. اثرات گلوکوکورتیکوئیدها را می توان در هر سیستم اندامی مشاهده کرد و این داروها فقط در صورت لزوم باید استفاده شوند. متیل پردنیزولون یک داروی تجویزی است و فقط از دامپزشک یا با تجویز دامپزشک قابل تهیه است.

اگر نگران نحوه مصرف این دارو توسط حیوان خانگی خود هستید یا عوارض جانبی را مشاهده کردید میتوانید از طریق مشاوره فوری با دامپزشکان آنلاین دکترپت در ارتباط باشید.

نام های تجاری و نام های دیگر متیل پردنیزولون

این دارو برای استفاده در انسان و حیوان ثبت شده است. فرمولاسیون انسانی: Medrol® (Upjohn)، Depo-Medrol® (Upjohn) و ژنریک فرمولاسیون دامپزشکی: Medrol® (Upjohn)، Depo-Medrol® (Upjohn) و ژنریک

موارد استفاده از دپومدرول برای سگ و گربه

متیل پردنیزولون برای اثر ضد التهابی آن استفاده می شود. می توان از آن در درمان واکنش های آلرژیک و بیماری های التهابی استفاده کرد. برخی از بیماری های خودایمنی پوست ممکن است با این دارو درمان شوند. سایر بیماری های ناشی از سیستم ایمنی مانند کم خونی همولیتیک ناشی از سیستم ایمنی نیز می توانند با استفاده از متیل پردنیزولون درمان شوند. ممکن است برای شرایط گرانولوم لیس در سگ ها (همراه با درمان اصلاح رفتاری حمایتی) به ضایعه پوستی تزریق شود. دپومدرول گاهی اوقات در ترکیب با سایر داروها برای درمان ضربه به نخاع و مغز استفاده می شود. متیل پردنیزولون در گربه ها برای درمان آسم برونش گربه،گرانولوماتوز ائوزینوفیلیک، بیماری التهابی روده گربه، درماتیت(التهاب پوست) آلرژی ناشی از نیش کک و درماتیت ارزنی(miliary dermatitis) استفاده می شود.

درماتیت ارزنی در گربه

 

اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی

در حالی که متیل پردنیزولون به طور کلی در صورت تجویز توسط دامپزشک ایمن و موثر است، می تواند عوارض جانبی در برخی از حیوانات ایجاد کند. متیل پردنیزولون نباید در حیواناتی با حساسیت یا آلرژی شناخته شده به دارو استفاده شود. متیل پردنیزولون نباید در ترکیب با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین استفاده شود. از مصرف متیل پردنیزولون در حیوانات مبتلا به عفونت های ویروسی و قارچی باید اجتناب شود. به طور کلی، گلوکوکورتیکوئیدها قبل از عمل جراحی استفاده نمی شوند زیرا این داروها ممکن است روند بهبود را به تاخیر بیندازند. متیل پردنیزولون ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. برای تعیین اینکه آیا سایر داروهایی که حیوان خانگی شما دریافت می کند می تواند با متیل پردنیزولون تداخل داشته باشد، با دامپزشک خود مشورت کنید. چنین داروهایی شامل فوروزماید، انسولین، فنوباربیتال، ضد التهاب های غیر استروئیدی، سایر استروئیدها و آنتی بیوتیک های خاص است. عوارض جانبی رایج متیل پردنیزولون شامل استفراغ، اصلاح رفتار، بی حالی، افزایش مصرف آب، افزایش تکرر ادرار، افزایش اشتها و نفس نفس زدن است. عوارض جانبی رایج درمان طولانی مدت با متیل پردنیزولون شامل ریزش مو، نازک شدن پوست و رنگدانه، ضعف عضلانی، اسهال و عوارض مرتبط با دیابت است. گلوکوکورتیکوئیدها ممکن است با تحریک تولید آنزیم های معده و اختلال در بهبود زخم، زخم های دستگاه گوارش را تشدید کنند.

منع مصرف

در حیوانات باردار استفاده نشود. کورتیکواستروئیدها به طور کلی در بیماران کلیوی منع مصرف دارند

این دارو در حیوانات مبتلا به گلوکوم، دیابت، سندرم کوشینگ (هیپرآدرنوکورتیکیسم)، بارداری، نارسایی احتقانی قلب، زخم قرنیه، فشار خون بالا و نارسایی کلیه نباید مصرف شود.

اشکال دارویی موجود متیل پردنیزولون (دپومدرول)

متیل پردنیزولون به صورت قرص، تزریق داخل وریدی (متیل پردنیزولون سدیم سوکسینات) و یک فرم تزریقی “ریپوزیتول” (با اثر طولانی تر) (متیل پردنیزولون استات) موجود است. متیل پردنیزولون در اندازه های مختلف از 1 میلی گرم تا 32 میلی گرم موجود است. این دارو به صورت محلول تزریقی 20 میلی گرم بر میلی لیتر و 40 میلی گرم در میلی لیتر نیز موجود است.

امپول تزریقی دپومدرول

 

اطلاعات دوز پردنیزولون برای سگ و گربه

نوع حیوان دوز دارو راه مصرف فاصله زمانی تجویز دوره مصرف
سگ -1.1 mg/kg (به عنوان ضدالتهاب) -1-3mg/kg ( به عنوان سرکوب ایمنی) -30mg/kg ( به عنوان ضربه مغزی) S.C – I.M -بین 1 تا 3 هفته -برحسب دستور دامپزشک -بصورت 15mg/kg دوساعت بعد و هشت ساعت بعدی ، 48 ساعت بعد 2.5mg/kg برحسب دستور دامپزشک
 گربه 1-2mg/kg ( بر درمان آسم) -5mg/kg ( به عنوان ضد التهاب و محل نیش کنه) S.C -هر 1 الی 3 هفته -هر 2ماه برحسب دستور دامپزشک

دارو هرگز نباید بدون مشورت با دامپزشک خود تجویز شود. دوزهای متیل پردنیزولون مورد استفاده در سگ ها و گربه ها به وضعیت، شدت، آماده سازی، روش تجویز (خوراکی یا تزریقی) و عوامل دیگر بستگی دارد. دوزها از 1 میلی گرم بر کیلوگرم تا 30 میلی گرم بر کیلوگرم متغیر است. مدت زمان مصرف بستگی به شرایط تحت درمان، پاسخ به دارو و ایجاد هرگونه عوارض جانبی دارد. مطمئن شوید که نسخه را تکمیل کنید مگر اینکه به طور خاص توسط دامپزشک شما تجویز شود. حتی اگر سگ یا گربه شما احساس بهتری داشته باشد، کل برنامه درمانی باید کامل باشد

برای مشاوره آنلاین با دامپزشکان میتوانید از وبسایت دکترپت 24 استفاده نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *