داروهای دامپزشکی

فاموتیدین برای سگ (دام کوچک)

مروری بر فاموتیدین برای سگ‌ها و گربه‌ها

فاموتیدین که با نام‌های فاموتیدین هیدروکلراید یا فاموتیدین HCl نیز شناخته می‌شود، نام عمومی دارویی است که برای درمان تولید بیش از حد اسید معده، ازوفاژیت، و بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) استفاده می‌شود. این دارو در حال حاضر یکی از رایج ترین داروهایی است که در کشورهای مختلف در دسترس و تجویز می شود و هم به عنوان داروی نسخه ای و هم بدون نسخه در دسترس است. معمولاً با نام های تجاری “Pepcid®” و “Pepcid AC®” شناخته می شود.

فکت های که درباره فاموتیدین بهتر است بدانید: فاموتیدین (پپسید) چیست؟ فاموتیدین یک داروی ضد زخم از کلاس آنتاگونیست گیرنده هیستامین 2 (H-2) است. تحریک گیرنده های H-2 (هدف) واقع در غشای سلولی سلول های معده منجر به ترشح اسید معده می شود. این دارو تولید اسید معده را کند می کند و به زخم زمان می دهد تا بهبود یابد. سایر داروهای با اثرات مشابه و هم خانواده فاموتیدین عبارتند از رانیتیدین (Zantac®)، نیزاتیدین (Axid®) و سایمتیدین (Tagamet®). استفاده از فاموتیدین می تواند حالت تهوع را در سگ ها با اثر آن بر روی ناحیه محرک گیرنده شیمیایی کاهش دهد. پپسید برای درمان حیوانات خانگی مبتلا به زخم معده، ازوفاژیت، رفلاکس معده، رفلاکس مری، عفونت هلیکوباکتر و/یا استفراغ استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که اثر کاهش فاموتیدین در صورت مصرف طولانی مدت ثابت (بیش از 14 روز) وجود دارد. به همین دلیل، دو بار در روز ممکن است توصیه شود.

نام های تجاری و نام های دیگر فاموتیدین

این دارو فقط برای استفاده انسانی ثبت شده و مورد تایید FDA است. فرمولاسیون انسانی: Pepcid (Merck)، Pepcid AC، و نام های تجاری دیگر از جمله Act، Dyspep HB، Pepzan، Arfam، Pamacid، Peptris، Famotren، Famistine و Fluxid. فرمولاسیون دامپزشکی: ندارد

آیا Famotidine به طور معمول برای حیوانات خانگی تجویز می شود؟

این دارو برای استفاده در حیوانات مورد تایید FDA نیست، اما از نظر قانونی توسط دامپزشکان به عنوان یک دارو تجویز می شود. فاموتیدین بدون نسخه در دسترس است، اما باید تحت نظارت یک دامپزشک تجویز شود. فاموتیدین یکی از 15 داروی بدون نسخه انسان است که برای سگ ها بی خطر است.آیا میدانید دیگر چه دارویی شامل این گروه بی خطر میشود ؟

موارد کاربردی استفاده از فاموتیدین در دامپزشکی

فاموتیدین برای انسان، سگ، گربه و سایر حیوانات خانگی اهداف متعددی دارد:

  • فاموتیدین در درمان و پیشگیری از زخم معده (معده) و روده یا Erosion ( فرورفتگی های کم عمق در پوشش معده) استفاده می شود.
  • داروهایی مانند فاموتیدین برای مدیریت ریفلاکس معده استفاده می شود که به عنوان بیماری ریفلاکس اسید نیز شناخته می شود، وضعیتی شبیه به سوزش سر دل در افراد و ناشی از حرکت اسید معده به قسمت تحتانی مری است. این می تواند به کاهش آسیب به مری کمک کند، و آن را به یک داروی خوب برای سگ های مبتلا به مگاازوفاگوس (مری ضعیف) تبدیل می کند.
  • فاموتیدین ممکن است در درمان التهاب معده ناشی از بیماری کلیوی یا نارسایی کلیه مفید باشد.
  • سگ های مبتلا به تومورهای مست‌سل(mastcell tumor) ممکن است با فاموتیدین یا یک داروی مرتبط از لحاظ کاهش علائم درمان شوند، زیرا این تومورها می توانند مقادیر زیادی هیستامین تولید کنند.
  • فاموتیدین برای درمان علل مختلف حالت تهوع در سگ ها استفاده می شود و گاهی اوقات برای حیوانات خانگی که کاهش اشتها دارند تجویز می شود. مقاله در رابطه با مراقبت از سگی که غذا نمیخورد را بخوانید.
  • از آنجا که فاموتیدین هیستامین را مسدود می کند، گاهی اوقات علاوه بر سایر داروها مانند استروئیدها یا دیفن هیدرامین (Benadryl®) برای درمان یک واکنش آلرژیک استفاده می شود.
  • فاموتیدین در بسیاری از موقعیت ها استفاده می شود که منجر به مشکلات معده، زخم یا بیماری هایی می شود که باعث تهوع و استفراغ می شود. به عنوان مثال می توان به بیماری التهابی روده، پانکراتیت حاد، یا عفونت هایی مانند انتریت پاروویروس سگ یا هلیکوباکتر اشاره کرد.

اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی

اگر نگران مصرف دوز سمی دارو توسط حیوان خانگی خود هستید و هر یک از عوارض جانبی زیر را مشاهده کردید، با دامپزشک خود تماس بگیرید یا از طریق مشاوره فوری با دامپزشکان آنلاین دکترپت در ارتباط باشید :

  • اسهال
  • دشواری در تنفس
  • مشکل در راه رفتن
  • کمبود اشتها
  • بی حالی
  • لثه های رنگ پریده
  • استفراغ

مطمئن شوید که حیوان خانگی خود را از نزدیک تحت نظر داشته باشید و رفتار، دفع ادرار و مدفوع آنها را مشاهده کنید تا مطمئن شوید که از هیچ یک از این علائم را نشان نمیدهد.

چه داروهایی با فاموتیدین تداخل دارد؟

با داروهایی که اسیدمعده را خنثی میکنند تداخل دارد .

فاموتیدین کمترین تداخل دارویی را دارد. با این حال، از آنجایی که اثر اولیه فاموتیدین کاهش اسید معده است، تغییر pH می تواند بر جذب سایر داروهای خوراکی تأثیر بگذارد. این داروها شامل مکمل های آهن و داروهای ضد قارچی مانند ایتراکونازول، کتوکونازول و فلوکونازول است. آنتی بیوتیک های سفالوسپورینی مانند سفالکسین یا سفپودوکسیم به طور ایده آل باید دو ساعت قبل یا بعد از تجویز فاموتیدین داده شوند تا جذب آن بهینه شود. به طور کلی توصیه می شود که مصرف خوراکی بین سایر داروها یک ساعت فاصله داشته باشد. برخی از آنتی اسیدها می توانند جذب فاموتیدین را کاهش دهند.

اشکال دارویی موجود فاموتیدین در دامپزشکی

قرص های 10، 20 و 40 میلی گرمی. پودر خوراکی برای سوسپانسیون با 50 میلی گرم در 5 میلی لیتر عرضه می شود. تزریقی با غلظت 20 میلی گرم در 50 میلی لیتر یا 20 میلی گرم (2 میلی گرم در میلی لیتر)

قرص فاموتیدین برای سگ و گربه

 

اطلاعات دوز فاموتیدین برای سگ و گربه

نوع حیوان دوز دارو راه مصرف فاصله زمانی تجویز دوره مصرف
سگ 0.5-1 mg/kg P.O Q.24h بستگی به شرابط سگ
گربه  

دارو هرگز نباید بدون مشورت با دامپزشک خود تجویز شود. قبل از استفاده از فاموتیدین برای سگ، مطمئن شوید که دوز مناسب و سایر اقدامات احتیاطی را با دامپزشک خود در میان بگذارید. دوز معمولی فاموتیدین 0.25 تا 0.5 میلی گرم در هر پوند (0.5 تا 1.0 میلی گرم بر کیلوگرم) هر 12 تا 24 ساعت است. اگر بیش از 14 روز متوالی مصرف شود، اثر کاهش می یابد. به همین دلیل، دو بار در روز ممکن است توصیه شود. مدت زمان مصرف بستگی به شرایط تحت درمان، پاسخ به دارو و بروز هرگونه عوارض جانبی دارد. مطمئن شوید که نسخه را تکمیل کنید مگر اینکه به طور خاص توسط دامپزشک شما تجویز شود. حتی اگر حیوان خانگی شما احساس بهتری دارد، برای جلوگیری از عود ناگهانی، کل برنامه درمانی را تکمیل کنید. قرص ها باید دور از نور و در دمای اتاق نگهداری شوند. فرمولاسیون مایع باید در یخچال نگهداری شود.

موارد منع مصرف فاموتیدین چیست؟

فاموتیدین در سگ های مبتلا به بیماری کلیوی و کبدی باید با احتیاط مصرف شود. از آنجا که توسط این اندام ها متابولیزه می شود، احتمال وجود مسمومیت وجود دارد. آیا فاموتیدین باید همراه غذا داده شود؟ در حالت ایده آل، فاموتیدین باید با معده خالی و نه با غذا داده شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *