داروهای دامپزشکی

دگزامتازون برای سگ و گربه

آلرژی پوستی در سگ

مروری بر دگزامتازون برای سگ و گربه

دگزامتازون که با نام های تجاری Vetacoid®، Dexasone® یا Pet-Derm® نیز شناخته می شود، در درمان شوک ناشی از عفونت یا ترشح اندوتوکسین در سگ و گربه استفاده می شود و ممکن است بخشی از یک برنامه درمانی برای سرطان های مختلف باشد.

برخی مشکلات تنفسی مانند کلاپس نای و حنجره، اختلالات کبدی، بیماری های گوارشی، اختلالات پوستی و ناهنجاری های سیستم عصبی نیز میتواند مفید واقع شود.

سیستم ایمنی و التهابی حیوانات خانگی ، ایمنی ضروری در برابر عفونت ها و بیماری ها را تشکیل می دهد. با این حال، در برخی شرایط، التهاب خطرناک است و می تواند منجر به آسیب شدید در بافت ها و اندام ها شود. به طور مشابه، سیستم ایمنی، اغلب بدون دلیل ظاهری، می تواند به بدن حمله کند و باعث آسیب بزرگ یا حتی مرگ شود. به این شرایط در اصطلاحات پزشکی ، بیماری خود ایمنی گفته می شود.

تعدادی دارو برای کنترل التهاب و سرکوب سیستم ایمنی وجود دارد. در میان برجسته ترین آنها هورمون های استروئیدی شبیه کورتیزون هستند. دگزامتازون یک گلوکوکورتیکوئید قوی است، هورمونی که با کورتیزون (که معمولاً توسط غده فوق کلیوی تولید می شود) مرتبط است. اثرات گلوکوکورتیکوئیدها مانند دگزامتازون را می توان در هر ارگان مشاهده کرد و این داروها فقط در صورت لزوم باید استفاده شوند. یکی از تأثیرات مهم دگزامتازون سرکوب سیستم ایمنی در صورت مصرف در دوزهای مناسب است. دگزامتازون همچنین التهاب را در سراسر بدن کاهش می دهد، اگرچه اثرات آن بر سیستم عصبی محدود است. دگزامتازون یک داروی تجویزی است و فقط از دامپزشک یا با تجویز دامپزشک قابل تهیه است.

نام های تجاری و نام های دیگر دگزامتازون

ویال دامی دگزامتازون بنام وتاکوئید

این دارو برای استفاده در حیوانات و انسان ثبت شده است. فرمولاسیون انسانی: دگزامتازون توسط شرکت‌های دارویی متعدد با نام‌های تجاری مختلف و فرآورده‌های ژنریک مختلف عرضه می‌شود. فرمولاسیون های دامپزشکی: Azium® (Schering)، Pet-Derm® (Pfizer)، Dexameth-a-Vet® (Anthony)، Dex-a-Vet® (Anthony) و Vetacoid

موارد استفاده از دگزامتازون برای سگ و گربه

از آنجایی که دگزامتازون تقریباً روی هر سیستم بدن تأثیر دارد، موارد استفاده از این دارو گسترده و متنوع است. دگزامتازون اغلب در درمان شوک مربوط به عفونت یا ترشح اندوتوکسین ها (مواد شیمیایی سمی تولید شده توسط برخی باکتری ها) استفاده می شود. دگزامتازون برای کمک به تشخیص و درمان بیماری های غدد فوق کلیوی استفاده می شود. ممکن است بخشی از یک برنامه درمانی برای سرطان های مختلف، بیماری های تنفسی، اختلالات کبدی، بیماری های گوارشی، اختلالات پوستی و ناهنجاری های سیستم عصبی باشد. دگزامتازون همچنین برای سرکوب سیستم ایمنی در بیماری های خودایمنی مانند کم خونی همولیتیک ناشی از سیستم ایمنی استفاده می شود.

داروهای مرتبط : متیل پردنیزولون در سگ و گربه

درمان آلرژی دور چشم سگ با استفاده از دگزامتازون

 

اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی

دگزامتازون به طور کلی در صورت تجویز توسط دامپزشک بی خطر و موثر است،ولی می تواند عوارض جانبی در برخی از حیوانات ایجاد کند. دگزامتازون نباید در حیواناتی با حساسیت مفرط شناخته شده یا آلرژی به دارو استفاده شود. دگزامتازون ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. برای تعیین اینکه آیا سایر داروهایی که حیوان خانگی شما دریافت می کند می تواند با دگزامتازون تداخل داشته باشد، با دامپزشک خود مشورت کنید.

داروهای تداخلی با دگزا عبارتند از:

فوروزماید، انسولین، فنوباربیتال، آمفوتریسین B، آسپرین، سیکلوسپورین، سیکلوفسفامید، کتوکونازول، فنی توئین، ریفامپین، واکسن های خاص و ضد التهاب های غیر استروئیدی. عوارض جانبی شایع عبارتند از افزایش تشنگی و اشتها، نفس نفس زدن، استفراغ، بی قراری و اسهال. معمولاً افزایش آنزیم های کبدی مشاهده می شود. این تغییرات کبدی اغلب خفیف هستند – و پیامد کمی دارند – اما در موارد دیگر، آسیب کبدی می تواند مشکل جدی تری ایجاد کند. هنگام قطع درمان با دگزامتازون باید بسیار مراقب باشید. اگر حیوانی برای مدت طولانی دگزامتازون دریافت کرده باشد، باید براساس دستور دامپزشک دارو بصورت اهسته قطع شود. برخی از حیوانات دچار زخم معده یا روده می شوند یا اسهال خونی ناشی از مصرف دگزامتازون را تجربه می کنند. درمان طولانی‌مدت با دگزامتازون ممکن است منجر به ریزش مو، ضعیف شدن ماهیچه‌ها، اختلالات کبدی و تغییرات رفتاری شود.

منع مصرف

دگزامتازون نباید به حیوانات باردار داده شود، زیرا می تواند باعث زایمان شود. کورتیکواستروئیدها به طور کلی در بیماران کلیوی منع مصرف دارند

دگزامتازون در عفونت های ناشی از قارچ ها (کپک ها و مخمرها) نباید تجویز شود و به عنوان یک قاعده کلی نباید برای درمان بیماری های عفونی (به جز در موارد شوک) تجویز شود.

اشکال دارویی موجود دگزامتازون

دگزامتازون در قرص های 0.25 میلی گرم، 0.5 میلی گرم، 0.75 میلی گرم، 1 میلی گرم، 1.5 میلی گرم، 2 میلی گرم، 4 میلی گرم و 6 میلی گرم موجود است. همچنین در دوزهای 2 mg/ml، 4 mg/ml، 8 mg/ml، 10 mg/ml، 16 mg/ml، 20 mg/ml و 24 mg/ml تزریقی موجود است.

آمپول دگزامتازون برای سگ و گربه

 

اطلاعات دوز دگزامتازون در سگ و گربه

نوع حیوان دوز دارو راه مصرف فاصله زمانی تجویز دوره مصرف
سگ 0.1-0.3mg/kg S.C برحسب دستور دامپزشک
 گربه 0.1-0.3mg/kg S.C   برحسب دستور دامپزشک

دارو هرگز نباید بدون مشورت با دامپزشک خود تجویز شود. دوز دگزامتازون بسته به دلیل تجویز متفاوت است و دوز آن بر اساس اختلال، شدت بیماری و مدت درمان تعیین می شود. دوزهای ضد التهابی از 0.1 تا 0.3 متغیر است

برای مشاوره آنلاین با دامپزشکان میتوانید از وبسایت دکترپت 24 استفاده نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *