داروهای دامپزشکی

اوندانسترون برای سگ و گربه (دام کوچک)

امپول اونداسترون برای سگ و گربه

 

مروری بر اندانسترون برای سگ‌ها و گربه‌ها

اندانسترون، که معمولاً با نام تجاری Zofran® شناخته می شود، در سگ ها و گربه ها برای درمان بیماری های مختلفی استفاده می شود که شایع ترین آنها استفراغ است. همچنین می توان از آن برای درمان خارش در برخی از حیوانات خانگی استفاده کرد. اندانسترون دارویی است که به طور انتخابی گیرنده های سروتونین 5HT3 را مهار می کند. گیرنده های 5HT3 در پایانه های عصب واگ، نورون های روده در دستگاه گوارش، و در مرکز مغز در ناحیه ای به نام منطقه ماشه، قرار دارند. اندانسترون به عنوان یک ضدتهوع و استفراغ، به ویژه برای جلوگیری از استفراغ شدید مرتبط با شیمی درمانی سرطان یا رادیوتراپی استفاده می شود. پس از مصرف خوراکی، اندانسترون به خوبی جذب می شود. اندانسترون پریستالسیس معده یا روده را تحریک نمی کند و تأثیر کمی بر فشار خون، ضربان قلب یا ریتم دارد. اندانسترون یک داروی تجویزی است و فقط از دامپزشک یا با تجویز دامپزشک قابل تهیه است. این دارو برای استفاده در حیوانات توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده است، اما به طور قانونی توسط دامپزشکان به عنوان یک دارو درمانی تجویز می شود.

نام های تجاری و نام های دیگر اندانسترون

این دارو فقط برای استفاده در انسان ثبت شده است. فرمولاسیون انسانی: Zofran® (Glaxo Smith Kline). فرمولاسیون دامپزشکی: ندارد

موارد کاربردی استفاده از اندانسترون در دامپزشکی

به عنوان یک ضد استفراغ برای درمان استفراغ شدید ناشی از بیماری های عفونی مانند پاروو ویروس و پن لوکوپنی ، درمان سرطان یا مسمومیت درمان آپنه خواب در بولداگ ها درمان خارش ناشی از اپیوئیدهای نخاعی یا اپیدورال

اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی

اندانسترون نباید در حیواناتی با حساسیت مفرط شناخته شده یا آلرژی به دارو استفاده شود.

تداخلات دارویی

اندانسترون ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. برای تعیین اینکه آیا سایر داروهایی که حیوان خانگی شما دریافت می کند می تواند با اندانسترون تداخل داشته باشد، حتما با دامپزشک خود مشورت کنید. تداخلات احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد: اندانسترون تزریقی فقط باید با محلولی که سازگاری آن با آنها ثابت شده است مخلوط شود. نباید با هیچ محلول قلیایی ( مانند سرم رینگر لاکتات )مخلوط شود و ممکن است رسوب تشکیل شود. اندانسترون تزریقی میتواند با دوفالیت دامی در سرم تداخل داشته باشد. ریفامپین سطوح پلاسمایی اندانسترون را کاهش می دهد و در نتیجه اثربخشی آن را کاهش می دهد.

آمپول اندانسترون 4mg

اشکال دارویی موجود اندانسترون در دامپزشکی

اندانسترون در قرص های 4 میلی گرم، 8 میلی گرم و 24 میلی گرم موجود است.

قرص اندانسترون برای سگ شکل تزریقی اندانسترون ممکن است متفاوت باشد. برخی از اشکال تزریقی شامل غلظت 2 میلی گرم در میلی لیتر در ویال های چند دوز 20 میلی لیتری و غلظت 32 میلی گرم در 50 میلی لیتر هستند.

امپول اندانسترون تزریقی در دامپزشکی

اطلاعات دوز اوندانسترون برای سگ و گربه

نوع حیوان دوز دارو راه مصرف فاصله زمانی تجویز دوره مصرف
سگ 0.1-0.2 mg/kg Slow I.V Q.24h بستگی به شرابط سگ
گربه 0.22 mg/kg Slow I.V Q.24h بستگی به شرایط گربه

هرگز نباید بدون مشورت با دامپزشک خود دارو مصرف کرد.

قرص ها را نشکنید یا برش ندهید.

دارو هرگز نباید بدون مشورت با دامپزشک خود تجویز شود. دوزها بسته به دلیل تجویز ممکن است بسیار متفاوت باشند. مدت زمان مصرف بستگی به شرایط تحت درمان، پاسخ به دارو و بروز هرگونه عوارض جانبی دارد. در سگ ها، دوز معمول 0.1 تا 1.0 میلی گرم بر کیلوگرم خوراکی هر 12 تا 24 ساعت است.

دوز داخل وریدی 0.05 تا 0.1 میلی گرم در هر پوند (0.1 تا 0.2 mg/kg) است. در گربه ها، دوز معمول 0.11 میلی گرم در هر پوند (0.22 میلی گرم بر کیلوگرم) هر 8 تا 12 ساعت است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *