داروهای دامپزشکی

انروفلوکساسین برای سگ و گربه (دام کوچک)

مروری بر انروفلوکساسین برای سگ‌ها و گربه‌سانان

انروفلوکساسین یک عامل ضد باکتریایی آنتی بیوتیکی به ویژه از گروه فلوروکینولون است. از جمله برای درمان عفونت های باکتریایی تنفسی، گوارشی و ادراری استفاده می شود. انرو یک آنتی بیوتیک با طیف گسترده است که در ایالات متحده با نام تجاری Baytril فروخته می شود، اگرچه می توان آن را به شکل عمومی با نام EnroMed 100 یافت. به دلیل طیف گسترده فعالیت آن، برای درمان عفونت های ناشی از باکتری گرم منفی استفاده می شود.

اگر می خواهید در مورد انروفلوکساسین بیشتر بدانید، دکترپت در این مقاله ، دوز، موارد مصرف و عوارض جانبی انروفلوکساسین برای سگها و گربه را توضیح می دهد. باید توجه داشته باشیم که این داروی نسخه ای است و نیاز به نسخه دامپزشکی دارد.

انروفلوکساسین یک آنتی بیوتیک از خانواده فلوروکینولون ها است که در سگ ها و سایر گونه های جانوری برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود. به طور خاص، این یک داروی ضد میکروبی با اثر ضد باکتری است. این بدان معنی است که اثر آن غیر قابل برگشت است زیرا باعث مرگ باکتری می شود.پس انروفلوکساسین یک انتی بیوتیک باکتریوسید میباشد .

انروفلوکساسین پس از تزریق زیرپوستی به خوبی جذب می شود و به طور گسترده در سیستم های اندام توزیع می شود. علاوه بر این، از سد خونی مغزی و سد خونی جفتی عبور می کند.

انروفلوکساسین در ایران بصورت ویال دامپزشکی وجود دارد . یک داروی تجویزی است و فقط از دامپزشک یا با تجویز دامپزشک قابل تهیه است.

نام های تجاری و نام های دیگر انروفلوکساسین

این دارو فقط برای استفاده در حیوانات ثبت شده است. فرمولاسیون انسانی: هیچ فرمولاسیون دامپزشکی: Baytril Otic® (Bayer Animal Health)

موارد استفاده از انروفلوکساسین برای سگ و گربه

انروفلوکساسین به دلیل طیف گسترده فعالیت آن برای درمان عفونت های باکتریایی مختلف استفاده می شود. این شامل هر دو عفونت موضعی و گسترده است. این انتی بیوتیک وسیع الطیف در موارد زیر کاربرد دارد :

  • دستگاه تنفسی
  • عفونت بافت نرم
  • دستگاه گوارش
  • سیستم ادراری
  • گوش خارجی
  • پوست

به طور خاص، انروفلوکساسین برای درمان عفونت های ناشی از موارد زیر استفاده می شود:

باکتری های گرم منفی: مانند اشریشیا کلی، سالمونلا، پاستورلا، هموفیلوس، کلبسیلا، بوردتلا، سودوموناس و پروتئوس.

باکتری های گرم مثبت: مانند استافیلوکوکوس spp.

معمولاً به عنوان تک درمانی استفاده می شود. ترکیب با سایر مواد فعال اثر هم افزایی را نشان نداده است.

اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی

در حالی که انروفلوکساسین به طور کلی در صورت تجویز توسط دامپزشک ایمن و موثر است، می تواند عوارض جانبی در برخی از حیوانات ایجاد کند. انروفلوکساسین نباید در حیواناتی که حساسیت یا آلرژی به دارو دارند استفاده شود. از مصرف این دارو در حیواناتی که به گروه دارویی فلوروکینولون آلرژی دارند باید اجتناب شود. انروفلوکساسین ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. برای تعیین اینکه آیا سایر داروهایی که حیوان خانگی شما دریافت می کند می تواند با انروفلوکساسین تداخل داشته باشد، با دامپزشک خود مشورت کنید. این داروها شامل داروهای ضد اسید، مکمل های آهن و برخی از محافظ های معده باشد. حیوانات جوان تحت درمان با انروفلوکساسین اوتیک ممکن است به غضروف مفاصل خود آسیب وارد کنند. تورم مفاصل و لنگش علائم بالینی است که ممکن است مشاهده شود. انروفلوکساسین نباید به توله سگ ها و بچه گربه ها داده شود. بدلیل اینکه بین 4تا ۲۸ هفتگی بیشتر مستعد ابتلا به ناهنجاری های مفصلی و غضروفی هستند و ممکن است در رشد آنها تاثیرگذار باشد منع مصرف دارد .

اشکال دارویی موجود انروفلوکساسین

ویال تزریقی : غلظت 1% . در ظروف شیشه ای 100 میلی لیتری.

 

اطلاعات دوز انروفلوکساسین برای سگ و گربه

نوع حیوان دوز دارو راه مصرف فاصله زمانی تجویز دوره مصرف
سگ 2.5-10 mg/kg I.M – S.C Q.24h 3 الی 5 روز
گربه 2.5-10 mg/kg I.M – S.C Q.24h 3 الی 5 روز

هرگز نباید بدون مشورت با دامپزشک خود دارو مصرف کرد.

 آماده سازی تزریقی میتواند فقط یک بار در ابتدای درمان تجویز می شود و پس از آن انروفلوکساسین به شکل قرص تجویز می شود که معمولاً 12 ساعت پس از تزریق شروع می شود.

مدت زمان مصرف بستگی به شرایط تحت درمان، پاسخ به دارو و ایجاد هرگونه عوارض جانبی دارد. حتماً نسخه را تکمیل کنید مگر اینکه به طور خاص توسط دامپزشک شما تجویز شده باشد. حتی اگر حیوان خانگی شما احساس بهتری داشته باشد، کل برنامه درمانی باید تکمیل شود تا از عود بیماری جلوگیری شود یا از ایجاد مقاومت جلوگیری شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *