داروهای اورژانس دامپزشکی, داروهای دامپزشکی

استفاده از کتامین برای سگ‌ها و گربه‌ها

موارد استفاده از کتامین در گربه

کتامین که با نام‌های تجاری Ketaset®، Ketaflo®، Vetalar® یا Vetaket® نیز شناخته می‌شود، متعلق به دسته‌ای از داروهایی است که به عنوان خواب‌آور شناخته می‌شوند و شبیه فن‌سیکلیدین (PCP) است. کتامین با اختلال در سیستم عصبی مرکزی عمل می کند و حالت کاتالپتیک را القا می کند. برای سگ ها و گربه ها، کتامین اغلب برای آرام بخشی ، ضددرد و یا بیهوشی استفاده می شود.
کتامین یک بیهوشی عمومی با اثر سریع است، به این معنی که از احساساتی مانند درد جلوگیری می کند.
بی حسی موضعی یا منطقه ای از درد در ناحیه محدود یا ناحیه خاصی از بدن جلوگیری می کند.
بیهوشی عمومی از درد جلوگیری می کند و همچنین باعث بی هوشی و شل شدن عضلانی عمومی می شود که باعث تسکین درد قابل توجهی می شود، اما این دارو به عنوان شل کننده عضلات محسوب نمیشود .
پس از تزریق عضلانی، اثرات کتامین در عرض 10 دقیقه مشاهده می شود. اثرات پس از تزریق داخل وریدی در عرض 1 دقیقه مشاهده می شود.
برای گربه های پرخاشگر که نمی توانند برای تزریق مهار شوند، کتامین را می توان به دهان یا چشم اسپری کرد. به آسانی از این سطوح جذب می شود و به اندازه کافی آرام بخش می شود که امکان جابجایی گربه را فراهم می کند. به دهان و چشم آسیب نمی رساند. چشم‌های گربه‌ها هنگام درمان با کتامین باز می‌مانند، بنابراین باید با روان‌کننده محافظت شوند.
کتامین برای استفاده در انسان، گربه و سگ تایید شده است. به طور گسترده ای به عنوان یک داروی آرامبخشی در سایر حیوانات همراه استفاده می شود.
کتامین یک داروی تجویزی است و فقط از دامپزشک یا با تجویز دامپزشک قابل تهیه است.

نام های تجاری و نام های دیگر کتامین

این دارو برای استفاده در انسان و حیوان ثبت شده است.
فرمولاسیون دامپزشکی: Ketaset® (Fort Dodge)، Vetalar® (Fort Dodge)، Vetaket® (Lloyd) و Ketaflo®

کتامین در دامپزشکی

موارد استفاده از کتامین برای سگ و گربه

در گربه ها، کتامین برای مهار و همچنین بیهوشی استفاده می شود.
در گونه های دیگر، کتامین برای آرام بخشی قبل از بیهوشی و به عنوان بخشی از یک پروتکل بیهوشی تزریقی استفاده می شود.
اخیراً از کتامین برای کنترل درد استفاده می شود.

عوارض جانبی مصرف کتامین

در حالی که کتامین به طور کلی در صورت تجویز توسط دامپزشک بی خطر و موثر است، اما می تواند عوارض جانبی در برخی از حیوانات ایجاد کند.
کتامین نباید در حیواناتی که حساسیت مفرط شناخته شده یا آلرژی به دارو دارند استفاده شود.
کتامین نباید در حیوانات مبتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی، بیماری کبد، بیماری کلیوی، ضربه به سر یا تشنج شناخته شده استفاده شود.
از آنجایی که کتامین باعث افزایش فشار خون و فشار داخل چشم میشود ، در حیواناتی که آسیب چشمی دارند باید از مصرف آن اجتناب کرد.
کتامین ماهیچه های پشت گلو را شل نمی کند، بنابراین باید از مصرف آن در روش های مربوط به حلق، حنجره و نای اجتناب شود.
از آنجایی که کتامین آرامش عضلانی را ارائه نمی دهد، نباید از آن به عنوان تنها عامل بیهوشی استفاده شود. وقتی با داروی دیگری ترکیب شود تا موثرترین بیهوشی را ارائه دهد، بهترین کارکرد را دارد.
کتامین ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. برای تعیین اینکه آیا سایر داروهایی که حیوان خانگی شما دریافت می کند می تواند با کتامین تداخل داشته باشد، با دامپزشک خود مشورت کنید. این گونه داروها شامل داروهای مخدر، دیازپام، هالوتان، کلرامفنیکل و داروهای تیروئید است.
اثرات نامطلوب کتامین شامل افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، سختی تنفس، ریکاوری طولانی مدت، حرکات تکان دهنده اسپاستیک و لرزش عضلات است. در موارد نادر، نشان داده شده است که کتامین باعث تشنج می شود.
مانند بسیاری از داروهای بیهوشی، پس از تجویز کتامین، چشم ها باز می مانند و نمی توانند پلک بزنند. برای جلوگیری از خشکی یا آسیب به سطح چشم، مرطوب نگه داشتن چشم حتما توصیه می شود. برخی از حیوانات خانگی در هنگام بهبودی از کتامین به شدت به صداها حساس هستند، بنابراین باید مراقب باشید که صداهای بلند و در صورت امکان دست زدن به آنها به حداقل برسد.
در صورت تزریق عضلانی، تزریق کتامین می تواند دردناک باشد.

مشاوره انلاین با دامپزشک

اطلاعات دوز کتامین در سگ و گربه

لطفا توجه داشته باشید: همیشه قبل از دادن هر نوع دارو به حیوان خانگی خود با دامپزشک خود صحبت کنید.

نوع حیوان دوز دارو راه مصرف تعیین دوز دوره مصرف
سگ 6-10 mg/kg I.V-I.M براساس نیاز طبق دستور دامپزشک
 گربه 2-33 mg/kg I.M براساس نیاز طبق دستور دامپزشک

دارو هرگز نباید بدون مشورت با دامپزشک خود تجویز شود.

 کتامین به ندرت در خانه تجویز شود. اخیراً چسب های درمال برای کنترل درد رایج شده اند و حیوانات خانگی ممکن است با این نسخه به خانه فرستاده شوند.
در سگ ها، کتامین اغلب با داروهای دیگر ترکیب می شود. دوز 6 تا 10 میلی گرم بر کیلوگرم داخل وریدی یا عضلانی تجویز می شود.
در گربه ها، کتامین  6 تا 11 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت عضلانی برای مهار و آرام بخشی خفیف تجویز می شود.
در گربه ها، کتامین برای بیهوشی همراه با سایر داروها نیز استفاده می شود و 22 تا 33 میلی گرم بر کیلوگرم داخل عضلانی یا 2 تا 4 میلی گرم بر کیلوگرم داخل وریدی تجویز می شود.

مدت زمان مصرف بستگی به شرایط تحت درمان، پاسخ به دارو و بروز هرگونه عوارض جانبی دارد. مطمئن شوید که نسخه را تکمیل کنید مگر اینکه به طور خاص توسط دامپزشک شما تجویز شود. حتی اگر حیوان خانگی شما احساس بهتری داشته باشد، کل برنامه درمانی باید تکمیل شود تا از عود بیماری یا ایجاد مقاومت جلوگیری شود

اشکال دارویی موجود کتامین در بازار

کتامین در غلظت 100 میلی گرم در میلی لیتر در ویال های 5 میلی لیتری و 10 میلی لیتری موجود است. همچنین در غلظت های 10 میلی گرم در میلی لیتر در ویال های 20، 25 و 50 میلی لیتر و غلظت 50 میلی گرم در میلی لیتر در ویال های 10 میلی لیتری موجود است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *