داروهای دامپزشکی

استفاده از لاکتولوز برای سگ‌ها و گربه‌ها

دوز لاکتولوز برای درمان یبوست سگ و گربه

لاکتولوز که با نام‌های Chronulac®، Cephulac®، Constilac® یا Kristalose® نیز شناخته می‌شود، نوع خاصی از ملین است که برای درمان یبوست و کمک به مدیریت اختلالی به نام آنسفالوپاتی کبدی در سگ‌ها و گربه‌ها استفاده می‌شود.

لاکتولوز یک محلول قندی دی ساکاریدی است که از دو قند جداگانه ایجاد می شود. این ماده به طور مصنوعی از لاکتوز مشتق شده و ترکیبی از قندهای ساده گالاکتوز و فروکتوز میباشد.
بر خلاف سایر قندها، لاکتولوز از روده به خون جذب نمی شود. در عوض، بدون تغییر به روده بزرگ (کولون) می رود.لاکتولوز یک داروی تجویزی است و فقط از دامپزشک یا با تجویز دامپزشک قابل تهیه است.
این دارو برای استفاده در حیوانات توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده است اما به طور قانونی توسط دامپزشکان به عنوان یک داروی بدون برچسب تجویز می شود.

نام های تجاری و نام های دیگر لاکتولوز

فرمولاسیون انسانی: Chronulac® (Merrill Dow)، Cephulac® (Merrill Dow)، Constilac® (Alra)، Cholac® (Alra)، Constulose® (Barre)، Enulose® (Barre)، Kristalose® و ژنریک های مختلف.
فرمولاسیون دامپزشکی: ندارد

دوز لاکتولوز برای درمان یبوست سگ و گربه

نحوه اثر لاکتولوز در سگ و گربه

در روده بزرگ، لاکتولوز توسط باکتری ها تجزیه می شود و در نتیجه اسیدهای مختلف تولید می شود. این اسیدها آب را به داخل روده بزرگ می کشند و مدفوع را نرم می کنند و حجم آن را افزایش می دهند و در نتیجه اثر ملین دارند.
اسیدهای تشکیل شده همچنین آمونیاک را جذب می کنند و باعث می شوند این محصول جانبی متابولیسم پروتئین از خون به روده بزرگ مهاجرت کند. هنگامی که اسیدها وارد روده بزرگ می شوند، آمونیاک را به آمونیوم تبدیل می کنند که سپس از طریق مدفوع دفع می شود. به همین علت در آنسفالوپاتی کبدی برای دفع آمونیاک مورد استفاده قرار میگیرد .

موارد استفاده از لاکتولوز برای سگ و گربه

لاکتولوز بیشتر در درمان آنسفالوپاتی کبدی، یک اختلال کبدی که باعث تجمع محصولات سمی (مانند آمونیاک) در خون می شود، استفاده می شود. انسفالوپاتی کبدی باعث یک حالت روانی غیرطبیعی می شود که ممکن است به کما تبدیل شود.
این دارو همچنین به عنوان ملین برای درمان یبوست (حرکات نادر یا سفت روده ناشی از کمبود نسبی آب در مدفوع) استفاده می شود.

عوارض جانبی و منع مصرف

در حالی که لاکتولوز به طور کلی در صورت تجویز توسط دامپزشک ایمن و موثر است، می تواند عوارض جانبی در برخی از حیوانات ایجاد کند.
لاکتولوز نباید در حیواناتی که حساسیت یا آلرژی به دارو دارند استفاده شود.
لاکتولوز ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. برای تعیین اینکه آیا سایر داروهایی که حیوان خانگی شما دریافت می کند می تواند با لاکتولوز تداخل داشته باشد، با دامپزشک خود مشورت کنید. این گونه داروها شامل سایر ملین ها و آنتی بیوتیک های خاص است.
لاکتولوز در حیوانات دیابتی باید با احتیاط مصرف شود.
از آنجایی که لاکتولوز می تواند باعث اسهال شود، در صورت تجویز لاکتولوز به بیماران مبتلا به عدم تعادل نمک (الکترولیت) باید احتیاط کرد.
شایع ترین عوارض جانبی این دارو، درد شکم و نفخ گازی است. این مشکل به طور کلی با گذشت زمان از بین می رود و نگران کننده نمیباشد.
اگر مقدار زیادی لاکتولوز داده شود یا آب در اختیار حیوان خانگی قرار نگیرد، ممکن است اسهال و کم آبی ایجاد شود.
تجویز لاکتولوز به گربه‌ها دشوار است، زیرا طعم آن آزاردهنده است و مصرف آن می‌تواند منجر به ترشح زیاد آب دهان شود.

لاکتولوز مخصوص سگ و گربه

دوز لاکتولوز در سگ و گربه

لطفا توجه داشته باشید: این مطالب تنها برای استفاده از دکتر دامپزشک جمع آوری و تهیه شده است و به هیچ عنوان صاحبین حیوانات خانگی نباید بدون مشورت دامپزشک ، دارو استفاده نمایند . در صورت نیاز با دامپزشکان دکترپت بصورت آنلاین صحبت کنید . مشاوره آنلاین با دامپزشک

نوع حیوان دوز دارو راه مصرف فاصله زمانی تجویز دوره مصرف
سگ P.O Q8h طبق دستور دامپزشک
 گربه P.O Q8h طبق دستور دامپزشک

دارو هرگز نباید بدون مشورت با دامپزشک خود تجویز شود.

برای آنسفالوپاتی کبدی در سگ ها، لاکتولوز 15 تا 30 میلی لیتر برای هر سگ چهار بار در روز دوز می شود. با گذشت زمان، این دوز را می توان تغییر داد تا دو تا سه مدفوع نرم در روز ایجاد شود.
برای انسفالوپاتی کبدی در گربه ها، لاکتولوز 0.25 تا 1 میلی لیتر در هر گربه مصرف می شود. فرکانس دوز بر اساس دفعات تولید مدفوع است. معمولاً سه بار در روز شروع می شود و سپس تنظیم می شود.
برای درمان یبوست، 1 میلی لیتر در هر 4.5 کیلوگرم سه بار در روز تجویز می شود. دوز در صورت نیاز توسط دامپزشک تنظیم می شود.
محصول مایع اغلب برای گربه ها ناخوشایند است. بسیاری از صاحبان گربه با استفاده از کریستال های پاشیده شده روی غذا شانس بهتری دارند.(در ایران موجود نمیباشد)

یک گرم از کریستال های لاکتولوز معادل 1.5 میلی لیتر مایع است. دوز کریستال های لاکتولوز 1/2 تا 3/4 قاشق چایخوری دو بار در روز مخلوط با غذا است. دوزها برای حفظ قوام مدفوع مورد نظر تنظیم می شوند.
مدت زمان مصرف بستگی به شرایط تحت درمان، پاسخ به دارو و ایجاد هر گونه عوارض جانبی دارد. حتماً نسخه را تکمیل کنید مگر اینکه به طور خاص توسط دامپزشک شما تجویز شده باشد. حتی اگر حیوان خانگی شما احساس بهتری داشته باشد، کل برنامه درمانی باید تکمیل شود تا از عود بیماری جلوگیری شود یا از ایجاد مقاومت جلوگیری شود.

برای راهنمای جامع صدها داروی سگ و گربه، کتابخانه دارویی دامپزشکی drpet24.com را مرور کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *