داروهای دامپزشکی

استفاده از شربت دیفن هیدرامین برای سگ‌ها و گربه‌ها

دیفن هیدرامین سگ (Benadryl)

دیفن هیدرامین که معمولاً با نام Benadryl® شناخته می شود، یکی از محبوب ترین داروهای بدون نسخه برای انسان و حیوانات خانگی است. این دارو به عنوان یک آنتی هیستامین طبقه بندی می شود و از اواسط دهه 1940 به صورت تجاری استفاده می شود. بنادریل یکی از 15 داروی بدون نسخه انسان است که برای سگ ها بی خطر است.

دیفن هیدرامین یکی از انواع آنتی هیستامین است که از عملکرد هیستامین به ویژه اثر آن بر گیرنده های H1 جلوگیری می کند. این باعث کاهش یا جلوگیری از تورم و خارش می شود. دیفن هیدرامین تاثیر کمی بر ضربان قلب یا ترشح اسید معده ندارد.

نام های تجاری و نام های دیگر دیفن هیدرامین

فرمولاسیون های انسانی: Benadryl® (Parke-Davis)، Genahist، Sominex، Unisom و آماده سازی های مختلف ژنریک
فرمولاسیون های دامپزشکی: Calmatrol (گلدمن دارویی)، Vetadryl (Pegasus)، و ژنریک های مختلف.
دیفن هیدرامین بدون نسخه در دسترس است، اما نباید تحت نظر و راهنمایی یک دامپزشک تجویز شود. این دارو برای استفاده در حیوانات توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید نشده است، اما به طور قانونی توسط دامپزشکان تجویز می شود.

شربت دیفن هیدرامین برای سگ و گربه

موارد استفاده از دیفن هیدرامین برای سگ و گربه

دیفن هیدرامین در درجه اول برای درمان علائم آلرژیک مزمن، مانند خارش پوست، واکنش های آلرژیک حاد که باعث کهیر و تورم پوست، واکنش های واکسن یا دارو، نیش مار، نیش حشرات، یا به دلایل ناشناخته می شود، استفاده می شود.

در برخی موارد برای ایجاد آرام بخشی در سگ نیز میتوان مورد استفاده قرار داد .

سایر کاربردهای دیفن هیدرامین

بنادریل معمولاً قبل از واکسن در سگ هایی با سابقه واکنش های واکسن تجویز می شود.
همچنین به سگ هایی که واکنش نامطلوب به تزریق خون دارند داده می شود.
این دارو برای درمان بیماری حرکت و استفراغ به دلیل اثرات آن بر مغز و سیستم عصبی (منطقه محرک گیرنده شیمیایی) استفاده می شود. با این حال، داروهای دیگری برای بیماری حرکت وجود دارد که موثرتر هستند، مانند ماروپیتانت (Cerenia®).
دیفن هیدرامین قبل از جراحی در سگ های مبتلا به تومورهای ماست سل استفاده می شود.
بنادریل را می توان در سگ های مبتلا به سندرم دهلیزی استفاده کرد. این اختلالی است که بر تعادل تأثیر می گذارد.
اگرچه دیفن هیدرامین می‌تواند در سگ‌ها بی‌خطر و موثر باشد، اما داروهای دیگری برای آلرژی‌های مزمن وجود دارد که ثابت شده‌اند موثرتر هستند. آلرژی های غذایی یا آلرژی های ناشی از قرار گرفتن در معرض محیط در سگ ها رایج است و می تواند باعث خارش، ریزش مو و عفونت های پوستی شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که آنتی هیستامین ها تنها در کنترل علائم آلرژی مزمن در 25٪ از سگ ها موثر هستند. دیفن هیدرامین را می توان در ترکیب با داروهای دیگر مانند استروئیدها (مانند قرص پردنیزلون در سگ و گربه ) استفاده کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد آلرژی های مزمن، لطفاً درماتیت آتوپیک و آلرژی های غذایی در سگ ها را مطالعه کنید. داروهای رایجی که با موفقیت برای آلرژی سگ استفاده می شوند عبارتند از Oclacitinib (Apoquel®) و Cytopoint®. برای اطلاعات بیشتر راجب قرص آپوکوئل و نحوه مصرف و خرید کلیک کنید.

پاسخ ضعیف به درمان باید باعث تماس با دامپزشک تجویز کننده شود. داروهای دیگری به غیر از آنتی هیستامین ها ممکن است برای درمان برخی از بیماری ها موثرتر باشند یا ممکن است نیاز به استفاده از دیفن هیدرامین همراه با سایر داروها باشد.

مشاوره آنلاین با دامپزشک

اطلاعات دوز دیفن هیدرامین در سگ و گربه

لطفا توجه داشته باشید: همیشه قبل از دادن هر نوع دارو به حیوان خانگی خود با دامپزشک خود صحبت کنید.

نوع حیوان دوز دارو راه مصرف فاصله زمانی تجویز دوره مصرف
سگ 2-4 mg/kg Oral drop q8h-q12h طبق دستور دامپزشک
 گربه 2-4 mg/kg Oral drop q8h-q12h طبق دستور دامپزشک

دارو هرگز نباید بدون مشورت با دامپزشک خود تجویز شود.

کتاب راهنمای دامپزشکی مرک به صاحبان حیوانات خانگی توصیه می کند که دوز مناسب دیفن هیدرامنی برای سگ ها معمولاً بین 2 تا 4 میلی گرم (میلی گرم) به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است که دو تا سه بار در روز تجویز می شود.  رایج ترین دوز بنادریل برای سگ ها 2 میلی گرم در هر کیلوگرم است. به عنوان مثال، یک سگ 10 کیلوگرمی 20 میلی گرم در هر دوز (حدود 1.5 قاشق غذاخوری) و یک سگ 30 کیلوگرمی 60 میلی گرم در هر دوز دریافت می کند.

برای راهنمای جامع صدها داروی سگ و گربه، کتابخانه دارویی دامپزشکی drpet24.com را مرور کنید.

اشکال دارویی موجود دیفن هیدرامین در بازار

قرص های 10 میلی گرم، 12.5 میلی گرم، 25 میلی گرم، 30 میلی گرم و 50 میلی گرم
سوسپانسیون 12.5 mg/5 ml
غلظت های 2 میلی گرم در میلی لیتر، 10 میلی گرم در میلی لیتر و 50 میلی گرم در میلی لیتر دیفن هیدرامین تزریقی
شامپو و فرمولاسیون های مایع موضعی نیز موجود است و برای درمان بثورات به بازار عرضه می شود، اگرچه معمولاً برای سگ ها استفاده نمی شود.

نکات مصرف دیفن هیدرامین

بنادریل به صورت قرص، کپسول و به صورت مایع عرضه می شود.
به طور کلی از فرم شربت این دارو میتوان راحتتر برای سگ های کوچک استفاده نمود.
کپسول‌ها و قرص‌ها در سگ‌های بزرگ بسیار خوب عمل می‌کنند، اما اگر سگی در اندازه‌های دوز دارید، قرص‌ها بهتر هستند زیرا می‌توان آن‌ها را تقسیم کرد.
مدت زمان اثر این دارو 30 دقیقه میباشد در نتیجه اگر میخواهید به عنوان آرام بخشی قبل از شروع سفر یا رفتن به کلینیک دامپزشکی استفاده کنید باید 30 تا 60 دقیقه قبل از سفر داده شود.
اطمینان حاصل کنید که تنها ماده فعال در محصولی که می دهید دیفن هیدرامین است.
مدت زمان مصرف بستگی به شرایط تحت درمان، پاسخ سگ شما به دارو و احتمال بروز هرگونه عوارض جانبی دارد. حتماً نسخه را تکمیل کنید مگر اینکه به طور خاص توسط دامپزشک شما تجویز شده باشد. حتی اگر حیوان خانگی شما احساس بهتری داشته باشد، کل برنامه درمانی باید تکمیل شود تا از عود بیماری جلوگیری شود.

هرگز دیفن هیدرامین یا محصول مبتنی بر Benadryl را که با سایر مواد ترکیب شده است بدون تأیید دامپزشک خود ندهید. اطمینان حاصل کنید که تنها ماده فعال در محصولی که می دهید دیفن هیدرامین است. برخی از داروهای ترکیبی حاوی مواد اضافی هستند که می توانند برای سگ شما سمی باشند.

اگر یک نوبت از دارو را فراموش کردید، هر وقت به یاد آوردید آن را بدهید. دوز بعدی برنامه ریزی شده را دو برابر نکنید. برای توصیه های بیشتر با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

نکات اضافی درباره هیستامین و آنتی هیستامین

هیستامین یک ماده شیمیایی است که در پاسخ به التهاب یا آلرژی در بدن ترشح می شود. این ماده شیمیایی در سراسر بدن به دنبال گیرنده های هیستامینی خاص (هدف روی سلول ها) حرکت می کند. هنگامی که هیستامین به گیرنده ها متصل شود، باعث تورم، خارش و سایر علائم مرتبط با پاسخ آلرژیک می شود.
دو نوع گیرنده هیستامین وجود دارد: H1 و H2. گیرنده های H1 رگ های خونی کوچک و ماهیچه های صاف را تحت تأثیر قرار می دهند. هنگامی که هیستامین به گیرنده های H1 متصل می شود، رگ های خونی کوچک گشاد می شوند و مایع شروع به نشت می کند. این منجر به تورم بافت و خارش می شود. علاوه بر این، ماهیچه های صاف پوشاننده راه های هوایی کوچک منقبض می شوند و باعث سفتی و برخی مشکلات تنفسی می شوند. گیرنده های H2 بر ضربان قلب و ترشح اسید معده تأثیر می گذارند. هنگامی که هیستامین به گیرنده های H2 متصل می شود، ضربان قلب افزایش می یابد و ترشح اسید معده افزایش می یابد و به طور بالقوه خطر ابتلا به زخم را افزایش می دهد.
داروهایی که اثرات هیستامین را مسدود می کنند، آنتی هیستامین نامیده می شوند. تعدادی دارو وجود دارد که اثرات آنتی هیستامینی را نشان می دهد، برخی برای آلرژی مفید هستند، برخی دیگر برای جلوگیری از اسید زیاد معده. اثرات آنتی هیستامین بستگی به اتصال آن با گیرنده های H1 یا گیرنده های H2 دارد. داروهای کمی وجود دارد که بر هر دو نوع گیرنده تأثیر می گذارد.
بنادریل چیست؟
این دارو فقط برای استفاده در انسان ثبت شده است. کاربردهای زیادی از دیفن هیدرامین در انسان وجود دارد، از جمله به عنوان درمانی برای آلرژی، مشکلات خواب (بی خوابی)، حالت تهوع، لرزش و علائم مربوط به ویروس های سرماخوردگی.

 

علائم و درمان اوردوز دیفن هیدرامین در سگ و گربه

مصرف بیش از حد بنادریل برای سگ ها
در حالی که به طور کلی بی خطر است، مصرف بیش از حد دیفن هیدرامین بسته به دوز داده شده نسبت به وزن سگ می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. علائم مصرف بیش از حد شدید شامل لرزش، تشنج، بی حالی یا بی قراری، کاهش اشتها، ضعف، استفراغ، افزایش ضربان قلب، فشار خون پایین یا بالا، مشکل در راه رفتن، اسهال، کما و مرگ است. اگر مشکوک هستید که سگ شما دوز بیش از حد دیفن هیدرامین دریافت کرده است یا این علائم را مشاهده می کنید، لطفاً با دامپزشک، نزدیکترین کلینیک اورژانس یا خط تلفن مسمومیت با حیوانات خانگی تماس بگیرید.

درمان به شدت علائم بستگی دارد و ممکن است شامل القای استفراغ، شستشوی معده، تجویز زغال فعال، مایعات داخل وریدی و شل کننده های عضلانی باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *