داروهای اورژانس دامپزشکی, داروهای دامپزشکی

استفاده از زغال فعال برای سگ‌ها و گربه‌ها

قرص کربن اکتیو دامپزشکی

زغال چوب فعال که بیشتر با نام های Liqui-Char®، UAA Gel® یا Toxiban® شناخته می شود، ماده ای است که اغلب برای درمان مسمومیت یا موارد مشکوک به مسمومیت ، برای سگ ها و گربه ها استفاده می شود. ذغال فعال به عنوان جاذب “داروها” یا “سموم” ناخواسته که ممکن است بلعیده شده باشند استفاده می شود.
زغال چوب فعال شکلی از کربن است که با قرار دادن آن در معرض یک ترکیب گاز اکسید کننده بخار، اکسیژن و اسیدها در دمای بالا “فعال” شده است. در نتیجه این ماده به عنوان ماتریس کربن با شبکه ای از منافذ میکروسکوپی نفوذ می باشد و به طور موثر سطح آن را افزایش می دهد. این تغییر فیزیکی ظرفیت آن را برای جذب به طور چشمگیری افزایش می دهد.
جذب عبارت است از چسبیدن مولکول های گازها، مواد محلول یا مایعات به شکل کم و بیش غلیظ به سطح جامدات یا مایعاتی که با آنها در تماس هستند. واضح است که هر چه سطح سطح برای جذب بیشتر باشد، تمایل ماده به مواد دیگر بیشتر خواهد بود.
حداکثر مقدار جذب دارو توسط زغال فعال تقریباً 100 تا 1000 میلی گرم در گرم زغال چوب است.
پتانسیل بسیار زیاد زغال فعال برای جذب مواد دیگر از این طریق، که پس از آن برای انتقال از سد خونی روده در دسترس نیست، دلیل استفاده بالینی آن به عنوان یک درمان اضطراری برای مسمومیت است.
سوربیتول گاهی به زغال فعال اضافه می شود تا الف) خوش طعم بودن آن برای انسان افزایش یابد و ب) زمان انتقال دستگاه گوارش افزایش یابد و سموم متصل به زغال با سرعت بیشتری دفع شود.

نام های تجاری و نام های دیگر زغال فعال

این ترکیب برای استفاده در انسان و حیوانات تایید شده است.
فرمولاسیون انسانی: Actidose-Aqua (Paddock)، Actidose with Sorbitol (Paddock)، Liqui-Char (Jones Medical)، CharcoAid (Requa)، CharcoAid 2000 (Requa)، و آماده سازی های مختلف ژنریک از زغال فعال.
فرمولاسیون دامپزشکی: Toxiban® (Vet-A-Mix)، Liqui-Char®-Vet (Jones Medical)، UAA Gel® (Vedco)، و سوسپانسیون یا ژل زغال فعال ژنریک.

 

قرص زغال فعال برای سگ و گربه

موارد استفاده از کربن اکتیو برای سگ و گربه

برای درمان اورژانسی مسمومیت توسط اکثر داروها و مواد شیمیایی

توجه: زغال چوب فعال یک درمان ناکارآمد برای مسمومیت های حاوی اسیدهای معدنی یا قلیایی است. همچنین برای درمان مسمومیت های الکلی یا نمک های آهن موثر نیست.

عوارض جانبی و منع مصرف

در حالی که زغال فعال در صورت تجویز توسط دامپزشک بی خطر و موثر است، اما زغال فعال می تواند عوارض جانبی در برخی از حیوانات ایجاد کند.
زغال چوب فعال نباید در حیواناتی که دارای حساسیت یا آلرژی شناخته شده به دارو هستند استفاده شود.
تجویز دوزهای بالا ممکن است باعث استفراغ شود
یبوست یا اسهال ممکن است رخ دهد
مدفوع سیاه به نظر می رسد
سوربیتول (در صورت ترکیب با زغال فعال) ممکن است باعث استفراغ، اسهال و کم آبی شود.
آسپیراسیون زغال چوب فعال ممکن است باعث انسداد تنفسی و احتمالاً برونشیولیت کشنده شود. بنابراین نباید در شرایطی که ممکن است منجر به آسپیراسیون شود مانند حیوانات خانگی با کاهش هوشیاری یا ناتوانی در محافظت از راه هوایی استفاده شود.

زغال فعال تقریباً هر دارویی را که همزمان تجویز می شود جذب می کند و در نتیجه اثرات فیزیولوژیکی آن را کاهش می دهد.

مشاوره فوری آنلاین با دامپزشک

اطلاعات دوز زغال فعال در سگ و گربه

لطفا توجه داشته باشید: همیشه قبل از دادن هر نوع آنتی بیوتیک به حیوان خانگی خود با دامپزشک خود صحبت کنید.

نوع حیوان دوز دارو راه مصرف فاصله زمانی تجویز دوره مصرف
سگ 1-8 mg/kg P.O طبق دستور دامپزشک
 گربه 1-8 mg/kg P.O طبق دستور دامپزشک

دارو هرگز نباید بدون مشورت با دامپزشک خود تجویز شود.

برای مسمومیت ها، زغال فعال ممکن است به صورت خوراکی با 1 تا 4 گرم بر کیلوگرم با استفاده از گرانول یا 6 تا 12 میلی لیتر بر کیلوگرم سوسپانسیون مصرف شود.
زغال فعال را می توان به صورت 1 گرم به ازای هر 5 میلی لیتر آب، در نتیجه 10 میلی لیتر از محلول حاصل از طریق دهان مصرف کرد.
در مسمومیت حاد، زغال فعال را می توان با دوز بالای 8 گرم بر کیلوگرم خوراکی هر 8 ساعت مصرف کرد.
برای سمومی که به آرامی از بین می روند، ممکن است از دوز 0.5 میلی گرم بر کیلوگرم هر 3 ساعت به مدت 72 ساعت استفاده شود.
مدت زمان مصرف بستگی به شرایط تحت درمان، پاسخ به دارو و ایجاد هر گونه عوارض جانبی دارد.
تجویز چندگانه ممکن است در مسمومیت شدید برای جلوگیری از دفع زغال سنگ و تسهیل پاکسازی داروهایی که تحت گردش مجدد روده کبدی هستند مفید باشد.

برای راهنمای جامع صدها داروی سگ و گربه، کتابخانه دارویی دامپزشکی drpet24.com را مرور کنید.

اشکال دارویی موجود کربن اکتیو در بازار

کربن اکتیو یا زغال فعال به صورت پودر در مقادیر 15، 30، 40، 120 و 240 گرمی عرضه می شود.
به عنوان گرانول، زغال فعال به صورت 15 گرم در 120 میلی لیتر، یا ذغال فعال (47.5٪) و کائولن (10٪) گرانول در بطری های 1 پوندی و سطل های 5 کیلوگرمی عرضه می شود.
فرم مایع به صورت 208 میلی گرم در میلی لیتر در بطری های 60، 120، 240 میلی لیتری و همچنین به صورت 15 گرم در 120 میلی لیتر یا 50 گرم در 240 میلی لیتر عرضه می شود.
این سوسپانسیون به صورت 15 گرم در 120 میلی لیتر یا 30 گرم در 150 میلی لیتر موجود است. زغال فعال (10.4٪) و کائولن (6.25٪) در بطری های 240 میلی لیتری عرضه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *