داروهای اورژانس دامپزشکی, داروهای دامپزشکی

استفاده از دیازپام برای سگ‌ها و گربه‌ها

استفاده از دیازپام برای سگ

دیازپام که با نام Valium® نیز شناخته می شود، به عنوان آرام بخش در سگ و گربه استفاده می شود . نحوه عملکرد دقیق این دارو در سگ ها و گربه ها مشخص نیست، اما تصور می شود که سطح سروتونین و استیل کولین را کاهش می دهد.
این دارو نیاز به نسخه توسط دامپزشک و هرگونه سواستفاده پیگیرد قانونی دارد و فقط توسط دامپزشک قابل تجویز است.
دیازپام به عنوان یک داروی خانواده بنزودیازپین طبقه بندی می شود. داروهای مرتبط شامل میدازولام، کلونازپام، کلورازپات و آلپرازولام میباشند.
این دارو برای استفاده در حیوانات توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده است، اما به طور قانونی توسط دامپزشکان تجویز می شود.

نام های تجاری و نام های دیگر دیازپام

این دارو فقط برای استفاده در انسان ثبت شده است.
فرمولاسیون انسانی: Valium® (Roche) ، والیوم و نام‌های عمومی دیگر.
فرمولاسیون دامپزشکی: ندارد

آمپول دیازپام برای سگ و گربه

موارد استفاده از دیازپام برای سگ و گربه

در حیوانات، دیازپام به عنوان آرام بخش، برای درمان تشنج، کنترل هیجان، یا به عنوان شل کننده عضلانی تجویز می شود.
دیازپام اغلب همراه با سایر داروها برای سهولت بیهوشی حیوان در داخل و خارج از آن استفاده می شود.
در برخی از حیوانات، به ویژه گربه ها، دیازپام در دوزهای کم برای افزایش اشتها و درمان مشکلات رفتاری مانند اسپری ادرار یا پرخاشگری استفاده شده است.

با توجه به اثرات آرام بخش و آرام بخش قوی بنزودیازپین ها، شایع ترین عوارض جانبی مرتبط با والیوم خواب آلودگی، افسردگی، ضعف انرژی، آرام بخشی و تغییر در ضربان قلب است. همچنین، استفراغ و اسهال نیز عوارض جانبی بالقوه ای هستند که می توانید مشاهده کنید. همچنین خطری وجود دارد که دارو رفتار سگ شما را تغییر دهد، بنابراین مراقب مشکلات رفتاری باشید.

عوارض جانبی مصرف دیازپام

در حالی که به طور کلی با تجویز دامپزشک بی خطر و موثر است، اما دیازپام می تواند عوارض جانبی در برخی از حیوانات ایجاد کند.
دیازپام ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. برای تعیین اینکه آیا سایر داروهایی که حیوان خانگی شما دریافت می کند می تواند با دیازپام تداخل داشته باشد، با دامپزشک خود مشورت کنید. این گونه داروها عبارتند از سایمتیدین، آنتی اسیدها، امپرازول، اریترومایسین، ریفامپین، داروهای ضد قارچی مانند کتوکنازول و ایتراکونازول، پروپرانولول، مواد مخدر، باربیتورات ها، دیگوکسین، دگزامتازون و آنتی بیوتیک های خاص.

مشاوره انلاین با دامپزشک
دیازپام با این حال، در برخی از حیوانات، باعث واکنش دارویی متناقض هیجان می شود.
اگرچه نادر است، اما دیازپام می تواند باعث ایجاد مشکل شدید کبدی در گربه ها شود که می تواند کشنده باشد. این اثر نامطلوب باید قبل از تجویز دیازپام به گربه ها، به ویژه به صورت طولانی مدت یا مکرر، به دقت در نظر گرفته شود. اگر گربه ای که دیازپام مصرف می کند به شدت افسرده شد، استفراغ کرد، غذا را متوقف کرد یا زرد شد (زرد) در حین دریافت دیازپام، باید فوراً با دامپزشک تماس بگیرید.
دیازپام نباید به مدت طولانی بدون مشورت با دامپزشک در مورد عوارض جانبی به حیوانات تجویز شود. درمان طولانی مدت همچنین می تواند منجر به وابستگی شود که می تواند تغییرات رفتاری نامطلوبی را پس از قطع دارو ایجاد کند.
دیازپام یک داروی کنترل شده است زیرا پتانسیل سوء مصرف بالایی در افراد دارد. این دارو در صورت تجویز برای حیوانات باید به دقت تحت نظر باشد و در محل امنی نگهداری شود.
دیازپام در اثر نور غیرفعال می شود و به پلاستیک می چسبد. بنابراین باید در شیشه ای تیره در دمای اتاق نگهداری شود.
سگ ها و گربه هایی که والیوم دریافت می کنند ممکن است آزمایش گلوکز ادرار مثبت کاذب داشته باشند و ممکن است آزمایش اتیلن گلیکول (ضد یخ) مثبت باشد.

اطلاعات دوز دیازپام در سگ و گربه

لطفا توجه داشته باشید: همیشه قبل از دادن هر نوع دارو به حیوان خانگی خود با دامپزشک خود صحبت کنید.

نوع حیوان دوز دارو راه مصرف فاصله زمانی تجویز دوره مصرف
سگ 0.5-2 mg/kg I.V طبق دستور دامپزشک
 گربه 0.5-1 mg/kg I.V طبق دستور دامپزشک

دارو هرگز نباید بدون مشورت با دامپزشک خود تجویز شود.

دوز معمولی که برای سگ ها تجویز می شود 0.5 تا 2 میلی گرم بر کیلوگرم و 0.5 تا 1 میلی گرم بر کیلوگرم در گربه ها، به صورت داخل وریدی در صورت نیاز یا به دفعات هر شش ساعت یا به عنوان یک انفوزیون با سرعت ثابت (یک قطره آهسته از طریق خط داخل وریدی).
دیازپام به عنوان یک محلول مایع در رکتوم یا از راه های داخل بینی (در بینی) در سگی که تشنج دارد تجویز شده است (زیرا استفاده از راه های دیگر تجویز در این مورد دشوار است). دوز مورداستفاده در این شرایط : 1 تا 2 میلی گرم بر کیلوگرم. در این موارد از محلول تزریقی دیازپام استفاده می شود. صاحبان سگ با سابقه تشنج معمولاً با نسخه دیازپام به خانه فرستاده می شوند تا برای تشنج های کنترل نشده استفاده کنند.
دیازپام با دوز 1 تا 4 میلی گرم برای هر گربه به صورت خوراکی هر 12 تا 24 ساعت به گربه ها تجویز می شود.
مدت زمان مصرف بستگی به شرایط تحت درمان، پاسخ به دارو و بروز هرگونه عوارض جانبی دارد. بودن

اشکال دارویی موجود دیازپام در بازار

قرص دیازپام در قرص های 2 میلی گرم، 5 میلی گرم و 10 میلی گرم موجود است. محلول خوراکی در غلظت های mg/ml 1 و mg/ml 5 موجود است. همچنین یک محلول 5 میلی گرم در میلی لیتر برای تزریق وجود دارد.

قرص دیازپام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *