داروهای دامپزشکی

تتراسایکلین برای سگ و گربه (دام کوچک)

مروری بر تتراسایکلین برای سگ‌ها و گربه‌سانان

تتراسایکلین که معمولاً با نام تجاری Panmycin® شناخته می شود، آنتی بیوتیکی است که برای درمان عفونت های سگ و گربه ناشی از باکتری های حساس استفاده می شود. سایر آنتی بیوتیک های مشابه عبارتند از اکسی تتراسایکلین، داکسی سایکلین و مینوسیکلین. تتراسایکلین به دلیل مقاومت بسیاری از باکتری ها به تتراسایکلین به ندرت در سگ ها و گربه ها استفاده می شود. دامپزشکان بیشتر داکسی سایکلین یا مینوسیکلین را تجویز می کنند. تتراسایکلین از تشکیل پروتئین های ضروری باکتری ها جلوگیری می کند و در نتیجه باعث مرگ و کاهش رشد باکتری می شود. این امر به گلبول های سفید طبیعی اجازه می دهد تا باکتری های باقی مانده را از بین ببرند. تتراسایکلین یک داروی تجویزی است و فقط از دامپزشک یا با تجویز دامپزشک قابل تهیه است.

 

نام های تجاری و نام های دیگر تتراسایکلین

  • این دارو برای استفاده در انسان و حیوان ثبت شده است.
  • فرمولاسیون های انسانی: آکرومایسین-V® (Lederle)، Actisite® (Alza)، Topicycline® (Roberts) و آماده سازی های مختلف ژنریک
  • فرمولاسیون حیوانات کوچک دامپزشکی: Panmycin® (Upjohn)، Polyotic® (American Cyanamid) و آماده‌سازی‌های مختلف ژنریک
  • اگرچه برخی از اشکال تتراسایکلین ممکن است بدون نسخه در دسترس باشد، قبل از تجویز هر یک از این داروها به حیوان خود باید با دامپزشک خود مشورت کنید.

موارد استفاده از تتراسایکلین برای سگ و گربه

تتراسایکلین در سگ ها و گربه ها برای درمان عفونت های باکتریایی حساس به دارو استفاده می شود. میتوانید از پماد تتراسایکلین در موارد زخم باز بصورت موضعی استفاده نمایید و هر 12 ساعت پانسمان را عوض نمایید.

اندیکاسیون های درمان تتراسایکلین گاهی بر اساس تجربه قبلی در درمان نوع خاصی از عفونت تعیین می شود. به عنوان مثال، تتراسایکلین اغلب برای درمان عفونت های راه هوایی فوقانی و ریه استفاده می شود، اما برای عفونت های دستگاه ادراری استفاده نمی شود.

روش دیگر،  توسط یک آزمایش کشت و حساسیت به انتی بیوتیک ها تعیین میشود ، که در آن نمونه‌ای از باکتری‌های متخلف در آزمایشگاه رشد می‌کنند و سپس از نظر حساسیت در برابر آنتی‌بیوتیک‌های متعدد آزمایش می‌شوند.

تتراسایکلین اغلب برای درمان عفونت های ناشی از ارگانیسم های ریکتزیال (میکروارگانیسم هایی که اغلب از طریق کنه منتقل می شوند) استفاده می شود. نمونه هایی از بیماری های ریکتزیال عبارتند از بیماری لایم، ارلیشیوز و تب خالدار کوه راکی (Rockey Mountaine Spotted Fever).

برای درمان مایکوپلاسما در عفونت گربه یا سگ مفید است.

در سگ ها برای درمان درماتوزهای التهابی استریل استفاده می شود. اغلب با نیاسینامید استفاده می شود.

اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی

در حالی که تتراسایکلین به طور کلی در صورت تجویز توسط دامپزشک ایمن و موثر است، می تواند عوارض جانبی در برخی از حیوانات ایجاد کند.

شما میتوانید هرگونه در صورت مشاهده هرگونه علائم در حیوان خانگیتان از مشاوره آنلاین با دامپزشکان دکترپت استفاده کنید.

تتراسایکلین نباید در حیواناتی که حساسیت مفرط شناخته شده یا آلرژی به دارو دارند استفاده شود.

تتراسایکلین باعث برخی ناهنجاری های جنینی می شود و بنابراین باید از مصرف آن در حیوانات باردار اجتناب شود.

هنگام تجویز تتراسایکلین به حیواناتی که نارسایی کبد یا کلیه دارند باید احتیاط کرد.

در صورت امکان، تتراسایکلین نباید به حیوانات جوان (کمتر از 6 ماه) داده شود، زیرا ممکن است باعث تغییر رنگ دائمی دندان ها و قهوه ای شدن شود .

تتراسایکلین ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. برای تعیین اینکه آیا سایر داروهایی که حیوان خانگی شما دریافت می کند می تواند با تتراسایکلین تداخل داشته باشد، با دامپزشک خود مشورت کنید. چنین داروهایی شامل آنتی بیوتیک های خاص، دیگوکسین، انسولین و تئوفیلین است.

عوارض جانبی رایج عبارتند از تهوع، استفراغ، بی اشتهایی یا اسهال. این عوارض گوارشی را می توان با دادن دارو به همراه غذا کاهش داد. با این حال، تتراسایکلین نباید در حضور غذاهای حاوی کلسیم یا لبنیات مانند شیر، پنیر، بستنی یا ماست تجویز شود.

به ندرت، تتراسایکلین ممکن است باعث آسیب کبد یا کلیه شود. پودر تتراسایکلین طعم تلخی دارد و در گربه ها به خوبی تحمل نمی شود. آب دهان و استفراغ ممکن است دیده شود.

تب و افسردگی نیز از عوارض تتراسایکلین است که در گربه ها دیده می شود و در صورت بروز باید مصرف دارو قطع شود.

اشکال مختلف تتراسایکلین در بازار

تتراسایکلین در اشکال مختلف مانند سوسپانسیون خوراکی 25 میلی گرم در میلی لیتر و 100 میلی گرم در میلی لیتر و کپسول های 100 میلی گرم، 250 میلی گرم و 500 میلی گرم موجود است.

تتراسایکلین نیز به صورت محلول موضعی 2.2 mg/ml موجود است.

اطلاعات دوز تتراسایکلین برای سگ و گربه

نوع حیوان دوز دارو راه مصرف فاصله زمانی تجویز دوره مصرف
سگ 20 mg/kg Oral T.i.d برحسب نیاز
گربه 10-15 mg/kg Oral T.i.d برحسب نیاز
  • هرگز نباید بدون مشورت با دامپزشک خود دارو مصرف کرد.
  • برای عفونت‌های حساس، تتراسایکلین معمولاً 20 میلی‌گرم بر کیلوگرم سه بار در روز در سگ و 10 تا 15 میلی‌گرم بر کیلوگرم سه بار در روز در گربه تجویز می‌شود.
  • مدت زمان مصرف بستگی به شرایط تحت درمان، پاسخ به دارو و ایجاد هرگونه عوارض جانبی دارد. حتماً نسخه را تکمیل کنید مگر اینکه به طور خاص توسط دامپزشک شما تجویز شده باشد. حتی اگر حیوان خانگی شما احساس بهتری داشته باشد، کل برنامه درمانی باید تکمیل شود تا از عود بیماری جلوگیری شود یا از ایجاد مقاومت باکتریایی جلوگیری شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *